'Kip in het pannetje' kansrijk

'Kip in het pannetje' kansrijk

De kans om biologische kipproducten buiten het retailkanaal te verkopen is het grootst in de zorg en de catering. Dat komt naar voren uit een marktanalyse van kipproducten in het algemeen en biologische kip in het bijzonder.

Daarbij lijkt vooral het concept 'Kip in het pannetje' goede papieren te hebben om als nieuw biologisch kipproduct in de catering door te dringen. Biologische kip is een duur product omdat vrijwel alleen de filets biologisch worden verkocht. De analyse laat zien dat retail, groothandel en de biologische slager de belangrijkste afzetkanalen zijn.

De prijs kan omlaag als ook de rest van de kip biologisch is af te zetten. Daarvoor is kennis van de huidige markt essentieel. Onderzoekers van Wageningen UR hebben hiervoor de productstroom geanalyseerd van de producent van biologische kip, Kemper Kip, de verwerker van kipproducten W&G groep en cateraar Sodexho.

Met nieuwe producten willen Kemper Kip, producent van biologische kip, verwerker van kipproducten W&G groep, cateraar Sodexho en Wageningen UR de afzet van biologische kip vergroten. Daarvoor willen ze goed lopende reguliere producten vervangen door de biologische variant of compleet nieuwe producten ontwikkelen.

Kip in het pannetje is een pannetje van PVC dat in de magnetron kan. Het is te zien als een soort snack en was in de test gevuld met spaghetti, groente en kip. De projectgroep met experts vond ook het vleesdeel van de kip met ham en nootjes goed. Alleen zaten er te veel nootjes in.