Klink: 'Eén logo voor gezonde voeding

Klink: 'Eén logo voor gezonde voeding

Minister van Volksgezondheid Ab Klink ondersteunt het advies van de Gezondheidsraad om te komen tot één gemeenschappelijk logo voor gezonde voeding. Zo'n logo kan volgens Klink in twee vormen verschijnen. Niet duidelijk is of het in cateringland bekende Ik Kies Bewust-logo blijft bestaan.

De minister schrijft dit in een brief aan de Tweede Kamer. Hij zegt ‘er op te vertrouwen dat de betrokken partijen zullen komen tot een gemeenschappelijke set van criteria op basis waarvan de logo’s op producten gevoerd mogen worden’. In cateringland is vooral het Ik Kies Bewust-logo bekend. Maar er zijn meerdere beeldmerken, zoals het Gezonde Keuze Klavertje van supermarktgigant Albert Heijn.

In november van dit jaar verschijnen de resultaten van een onderzoek naar de effectiviteit van één logo voor gezonde voeding. De verwachting is dat dit vanaf 2011 in gebruik kan worden genomen. Hierdoor kan de consument sneller een keuze voor gezonde voeding maken. Dat gebeurt in bedrijfsrestaurant en supermarkt namelijk in een oogwenk.