Kwart werknemers volgt dieet

Kwart werknemers volgt dieet

Een kwart van de Nederlandse werknemers volgt op dit moment een dieet. Jongere werknemers diëten opvallend vaker dan oudere werknemers. Van de werknemers in de leeftijdscategorie 16 tot 34 jaar volgt 30 procent een dieet, tegenover 20 procent van werknemers in de leeftijd 35 tot 55 jaar en ouder. Dit blijkt uit onderzoek van cateraar Eurest, gehouden onder ruim 300 gasten van Nederlandse bedrijfsrestaurants.

Het voorjaar is bij uitstek de periode dat mensen zich druk gaan maken over hun gewicht en eetgewoonten. Helemaal nu het prachtige lenteweer zo lang aanhoudt. Uit het onderzoek blijkt dat zowel mannen als vrouwen lijnen. Joop Stutterheim, manager marketing van Eurest: ‘Over het algemeen wordt gedacht dat met name vrouwen zich rond deze periode druk maken over hun figuur. Maar mannen blijken net zo bezig te zijn met hun uiterlijk en het kwijtraken van de extra pondjes. Dit merken we ook in de bedrijfsrestaurants. Gezonde snacks zijn dubbel in trek. De saladebar, maaltijdsalades en fruit- en zuivelbar doen het op dit moment erg goed.’

De helft van alle ondervraagden let op het aantal calorieën dat zij per dag binnenkrijgen. Hoewel oudere werknemers minder vaak een dieet volgen, tellen zij meer dan jongere werknemers de calorieën en zijn zij hier dus bewuster mee bezig zijn. Vrouwen letten iets vaker dan mannen op de calorieën. Bij de keuze van voedingsproducten in het bedrijfsrestaurant zijn werknemers kritisch. Een kwart van alle ondervraagden kiest bewust voor producten die helpen bij het afvallen of het verbeteren van hun figuur.

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten steeds grondiger de labels en etiketten op producten bekijken en vergelijken. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan etiketten nauwkeurig te lezen en hun keuze voor een bepaald product deels hierop te baseren. Eén op de acht ondervraagden is van mening dat etiketten niet altijd duidelijk leesbaar en begrijpelijk zijn. Vooral ouderen kunnen niet altijd uit de voeten met de verschafte informatie. ‘Juist omdat onze gast kritischer wordt, is het belangrijk om goede informatie te verschaffen over voeding. Zo moet altijd het aantal calorieën van een product worden vermeld en moet in één oogopslag te zien zijn of een product vlees, vis of vegetarisch is. Eurest voert het voedselkeuzelogo van stichting Ik Kies Bewust. Zo heeft men altijd de keuze voor een gezonder alternatief. Ook maken we veel gebruik van storytelling, het vertellen van het verhaal achter een product over bijvoorbeeld de herkomst’, aldus Stutterheim.