Lagere bestedingen in bedrijfsrestaurants

Lagere bestedingen in bedrijfsrestaurants

Bedrijfsrestaurants hebben te kampen met lagere bestedingen. Meer werknemers nemen de lunch (deels) van huis mee of verkiezen weer de gewone boterham boven de luxe ciabatta. In de zorg kampen cateraars en voedingsdiensten met de gevolgen van bezuinigingen. Maar er liggen wel mogelijkheden om extra omzet te genereren door het zorgrestaurant ook open te stellen voor buurtbewoners.

Dit blijkt uit de beleidsmonitor 2012 van het FSIN. Hieruit komt naar voren dat de consument blijft zoeken naar goedkopere alternatieven om buiten de deur te eten. Zaken als Subway profiteren, de klassieke horeca ondervindt het nadeel. Toch verwacht het FSIN dat de horeca het jaar afsluit met een kleine omzetplus van 0,4 procent.

Deze plus wordt echter tenietgedaan door prijsstijgingen waardoor het rendement onder druk blijft staan. Andere formules die ook profiteren van de zoektocht naar goedkopere alternatieven zijn La Place, Ikea, Hema, New York Pizza en McDonald’s.

De traditionele restaurants verliezen terrein ten koste van fastserviceformules en eetcafés. Volgens het FSIN is de populariteit van kortingsbonnen en actieweken enorm. ‘Consumenten speuren massaal naar eetvoordeeltjes.’