MKB investeert flink in samenleving

MKB investeert flink in samenleving

Midden- en kleinbedrijven investeren jaarlijks 1,75 miljard euro in de 'samenleving'. Meer dan de helft van de bedrijven steunt een of meer maatschappelijke organisaties. Ook horeca en cateringorganisaties dragen hun steentje bij.

Dat blijkt uit onderzoek onder tweeduizend bedrijven dat MVO Nederland maandag heeft gepubliceerd. Zij deed dat in Rotterdam tijdens het evenement Wereldz.

De organisatie onderzocht de omvang en het effect van maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Uit deze Nationale MBO Monitor blijkt dat het in de meeste gevallen om een bijdrage tot 5000 euro gaat aan lokale initiatieven. Behalve giften in geld en goederen gaat het om de inzet van mensen.

Goed voorbeeld

MVO Nederland vindt Krachtcatering in Kanaleneiland in Utrecht een voorbeeld van een geslaagd MBO-project. De samenwerking daar tussen uitzendbureau Tempo Team, zes grote cateraars, het Horeca-college en lokale welzijnsorganisaties is opgezet om allochtone vrouwen op te leiden en door te laten stromen naar een baan in de catering.

Motivatie

Meer dan de helft van de MKB-bedrijven (55 procent) draagt bij omdat ze dat leuk en inspirerend vinden, op de tweede plaats komt 'omdat het hoort'. Een kleine 13 procent investeert in de samenleving omdat het voordeel voor hen oplevert.

Volgens een woordvoerder van MVO Nederland geven ondernemers massaal aan maatschappelijk betrokken ondernemen leuk te vinden. 'En het levert hen ook nog eens winst op.'