Oudere consument over het hoofd gezien

Oudere consument over het hoofd gezien

De oudere consument wordt door de foodservice over het hoofd gezien. Oudere consumenten bieden ondernemers in foodservice grote kansen, maar die worden slechts ten dele benut, zo blijkt.

60-plussers bezoeken al massaal bedrijven in horeca, gemak en foodretail (horeca in warenhuizen en winkels), maar het aanbod voor deze doelgroep zou beter kunnen. Dat is een van de conclusies uit de 1e FoodShopper Monitor van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Basis van het rapport is continu onderzoek onder consumenten, dat in opdracht van FSIN wordt uitgevoerd door GfK Panel Services.

De oudere consument eet en drinkt steeds meer buiten de deur. In de horeca bijvoorbeeld bezoekt 72% van de 50-64 jarigen minimaal één keer per week een café, restaurant, hotel of leisurebedrijf. Bij 65-plussers is dat zelfs bijna 82%. Oorzaak: de babyboomers vormen de eerste generatie die van jongs af aan gewend is buitenshuis te consumeren. Nu ze over tijd en geld beschikken, blijven ze dat graag doen.

Het aanbod kan echter beter op de oudere consument afgestemd worden. De meeste foodservicebedrijven richten zich namelijk nauwelijks op deze groep. Dat zou wel kunnen met bijvoorbeeld kleinere porties, kleine verwennerijen bij de koffie, keuze uit grotere en kleinere broodjes, meer wijnen per glas, tweegangenmenu’s of 55-plus arrangementen.