Sodexho Alliance wordt Sodexo

Sodexho Alliance wordt Sodexo

Het was al bekend, maar Sodexho Alliance heeft dinsdag op haar aandeelhoudersvergadering in Parijs officieel de nieuwe merk-identiteit gepresenteerd. Sodexho Alliance heet voortaan Sodexo, zónder h en met een moderner en dynamischer logo.

‘De nieuwe visuele identiteit vertegenwoordigt een belangrijke stap de ontwikkeling van ons bedrijf’, zei Sodexo ceo Michel Landel tijdens de presentatie.

‘Zij is ontworpen om de waarde en zichtbaarheid van ons merk te versterken, en zal helpen ons te laten groeien naar ons gezamenlijke doel: wereldwijd de nummer één expert in Quality of Life services te worden.’

Verjonging

Het vernieuwingsproces is meer dan een jaar geleden begonnen, zei Clodine Pincemin, Sodexo’s senior vice-president voor corporate communications. ‘Het nieuwe merk biedt de belofte van kwaliteit, innovatie en constante verbetering. Met de modernisatie vergroten we de impact, wat al onze aandeelhouders ten goede zal komen.’

Voor de ‘verjonging’ zijn drie grote veranderingen doorgevoerd:

• Het woord Alliance vervalt in de officiële bedrijfsnaam, om de éénheid tussen de bedrijfsonderdelen te vergroten en de wereldwijde strategie onder één enkele merknaam te kunnen uitdragen.

• De letter ‘h’ is uit de merknaam geschrapt. De h wordt volgens Sodexo vaak geassocieerd met hotel en met foodservice, vooral in Europa. Om ook de groeiende tak van facilities management te steunen, en te benadrukken dat het een full-services bedrijf is, is de letter weggehaald. Hiermee ontstaat ook een simpeler en dynamischer naam, die wereldwijd gemakkelijker is uit te spreken en te spellen.

• Een moderner en gestroomlijnder logo. Het lettertype is simpeler, levendiger en compacter, en het aantal sterren is teruggebracht van vijf naar één. Deze is afwijkend van andere sterren, net als Sodexo af wijkt van de concurrentie. Ook is één poot van de x gekromd, zodat deze een glimlach verbeeldt.

Actieplan

Een driejarig actieplan helpt de nieuwe identiteit te realiseren. Communicatiedirecteur Jeroen Stok gaat de rebranding voor 21 landen leiden vanuit Nederland.

De verandering is nog zo vers, dat de website nog niet aangepast is. Het adres is al wel www.sodexo.com, maar de inhoud is nog ongewijzigd, en spreekt overal nog van Sodexho. ook wordt op de eigen site nergens melding gemaakt van de veranderingen. De domeinnaam www.sodexo.com is overigens al in 1998 geregistreerd. Of de plannen voor hernoemen ook al zo oud zijn is onbekend.

Zie ook: