Sodexho pakt voedselverspilling aan

Sodexho pakt voedselverspilling aan

Sodexho gaat met diverse organisaties samenwerken om de verspilling van voedsel aan te pakken. Hierdoor moeten de kosten van voedselderving met 1,2 miljard euro worden teruggebracht.

De betrokken partijen bij het grote project zijn onder meer Sodexho, Unilever, The Greenery, Deli XL, IBM en Wageningen Universiteit. De organisaties stellen geld, kennis en inzet beschikbaar. Het project krijgt de naam Fresh on Demand (Vers op Verzoek) mee.

Sodexho-woordvoerder Jeroen Stok: 'Het is belangrijk om hieraan deel te nemen als cateraar. We hebben regelmatig te maken met regelgeving op bijvoorbeeld het gebied van houdbaarheidsdata. Zijn we daarin niet te ver doorgeschoten? Zo ruikt een ouder persoon nog even aan een flesje melk of deze nog goed is hoewel de datum al verstreken is. De jongere heeft het dan al lang weggegooid.'

Het project moet gaan voorzien in 'innovatieve-, logistieke- en ICT-oplossingen in de hele productieketen’ om zo de hoeveelheid producten die kwaliteit verliezen of de uiterste verkoopdatum bereiken, zo veel mogelijk te beperken. Verder wordt er onderzoek gedaan de duur en houdbaarheid van producten tijdens het productieproces en naar de logistiek en organisatie in de gehele keten.

Het project duurt vijf jaar en kost negen miljoen euro per jaar. Uit recent onderzoek blijkt dat huishoudens 10 tot 15 procent van alle etenswaren verspillen. Dat komt neer op 110 tot 165 kilo voedsel per huishouden per jaar.