Sodexo stapt over op biologische kroketten

Sodexo stapt over op biologische kroketten

Sodexo serveert in haar 1.300 bedrijfsrestaurant alleen nog maar biologische kroketten, zo heeft de cateraar aan Wakker Dier laten weten. Het gaat om 1,5 miljoen kroketten per jaar.

Wakker Dier startte in mei de campagne Wakkere Kantine die zich richt op diervriendelijkere bedrijfskantines. De organisatie feliciteert Sodexo met deze ‘goede stap’, en start een e-mail actie met ‘kroketcartoons’. Medewerkers die niet in een Sodexo kantine lunchen, maar ook graag een diervriendelijke kroket willen, kunnen een kroketcartoon e-mailen aan hun eigen cateraar of directie via de site van Wakker Dier.

De biologische kroket wordt overigens niet duurder, zo meldt Wakker Dier. Wakker Dier is ook blij met de stap omdat het belangrijk is voor de biologische sector, dat een dier in zijn geheel biologisch wordt verkocht. Nu is het vaak zo dat de ‘dure delen’ (kipfilets, varkenshaasjes) biologisch worden verkocht, en de restjes als gangbaar goedkoop vlees. Juist deze restjes kunnen goed worden gebruikt in biologische snacks.

Met de stap van Sodexo worden 1300 bedrijfskantines kantines in één klap een beetje diervriendelijker. Wakker Dier startte op 29 mei de langlopende campagne ‘Wakkere Kantine’. Deze campagne richt zich op het gehele assortiment in de bedrijfskantine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod, en vlees met een welzijnskeurmerk.

Uit de Kantine-Check op de site van Wakker Dier blijkt dat 80 procent van de kantines in Nederland nog erg dieronvriendelijk is. Kiloknallers liggen maatschappelijk flink onder vuur, net als de megastal. Maar in de kantines van bedrijven liggen nog massaal goedkoop vlees en eieren uit de megastal.