Wantrouwen rond duurzame bedrijven groeit

Wantrouwen rond duurzame bedrijven groeit

Consumenten zijn het afgelopen jaar wantrouwender geworden over de duurzaamheidsclaims van bedrijven. Duurzaamheid is ook minder belangrijk geworden bij beslissingen over een aankoop.

Dat komt blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010 van de bureaus DDB, Intomart GfK en b-open naar de relatie tussen consument en maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Volgens de onderzoekers is het voor bedrijven moeilijker geworden om geloofwaardig te zijn op het gebied van duurzaamheid.

Volgens het onderzoek is het percentage consumenten dat maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vindt tussen 2008 en 2010 gedaald van 77 naar 70 procent. Het percentage duurzaam levende consumenten daalde van 30 naar 22 procent, terwijl nog maar een kwart van de consumenten mvo belangrijk vindt bij aankoopbeslissingen. Dat percentage lag in 2008 nog op 34 procent.