Winnend cateringbroodje knipoogt naar financiële crisis

Winnend cateringbroodje knipoogt naar financiële crisis

AEX Euronext. De winnende creatie bij het Lekkerste Broodje categorie Catering heeft een wel zeer actuele naam en knipoogt naar de financiële crisis. Maker Untara Samsuria (foto) van HMS Host won voor het eerst sinds tien jaar weer.

Financiële crisis of niet, de deelnemers maakten overvloedige broodjes, zo vond de kritische jury. ‘Ik vond ze te gecompliceerd’, zei jurylid Joop Braakheke. En juryvoorzitter Maarten Colijn had het over ‘teveel ingrediënten’. ‘Met 30 procent minder heb je een topbroodje. De deelnemers maken het zich te moeilijk.’

Beiden zeiden dat de winnaar er met ‘kop en schouders’ boven uit stak. De gebruikte ingrediënten: een pan calzone broodje, met reepjes rundersucade, wokgroenten, kruidenkaas, cressen en de Oosterse empal-saus. Daarin knipoogt Samsuria naar zijn Oosterse achtergrond.

Volgens de jury won Samsuria mede door ‘originaliteit’, ‘smaak’ en het feit dat het het enige warme broodje was.

Sponsorprijzen

Tweede werd Bas Diks met het broodje ‘Haenig an’ en Priscilla van Baler werd derde met ‘Croquefort’. Ook waren er diverse sponsorprijzen. Die van het Voedingscentrum ging naar Healthy Destination van Kimberly Wijngaard. Die van Lebo was voor ‘Take five’ van Maarten Gazan.

De bokaal van Diversi Foods werd weggekaapt door ‘Natuurlijk Aad’ (van All Time winnaar Aad van Berkel) en die van het Bedrijfschap Horeca en Catering was voor benjamin Kees Leeghwater met Leidens Ontzet à la Scarlatti. Tenslotte haalde Samsuria nog de beker van sponsor Koppert Cress binnen.