Zorgaanbieder lanceert restaurantformule

Zorgaanbieder lanceert restaurantformule

Proteion Thuis, de grootste zorgaanbieder in Limburg, lanceert eind deze maand de restaurantformule Da Vita. Onder het motto 'genieten met een zachte G' zullen de restaurants van de zeven zorgcentra van Proteion Thuis voortaan volgens eenzelfde, herkenbare formule werken.

Met behulp van een handboek en een doordachte marketingstrategie passen de diverse locaties de formule toe, die op zeven pijlers is gebaseerd - de zeven G’s: gezond, gastronomisch, gastvrij, gemak, gezellig, gevarieerd en gezamenlijk.

Het streven van Proteion Thuis is om van de beleving van het eten in de restaurants iets bijzonders te maken. De nieuwe Da Vita-formule draagt daar volgens Proteion Thuis aan bij.

Piet Hendrikx, projectleider van Da Vita: ‘We willen dat bewoners ervaren uit te zijn in eigen huis, als ze in de restaurants een maaltijd of een drankje nuttigen. En dat ze tevreden zijn over het eten, de bediening, de hele entourage. Aangetoond is dat door op deze wijze aandacht te besteden aan het eten, de zorgvraag van bewoners afneemt. De Da Vita-code is leidend voor het handelen van de medewerkers en wordt tevens gebruikt om de tevredenheid van de gasten te meten.’

Concept

Het Da Vita-concept houdt onder meer in dat alle restaurants een frontoffice-keuken hebben waar gerechten à la minute worden afgemaakt. Daarnaast komt er een menucyclus voor de hele organisatie en één kleine kaart met dezelfde gerechten.

Hendrikx: ‘Dat zorgt voor een efficiënte inkoop. Maar ook als het gaat om het delen van ideeën, kun je tijd besparen. Het is dus een stukje standaardisatie van de backoffice en van de frontoffice.’ Ook krijgen alle locaties een handboek.

Vier van de zeven locaties zijn al ingericht volgens het nieuwe concept, waaronder Proteion Sterrebosch in Thorn waar de lancering van Da Vita plaatsvindt.

Keuzevrijheid

Niet ieder restaurant zal er hetzelfde uit gaan zien. ‘Een dorp is anders dan een stad en zo heeft ook iedere locatie zijn eigen gasten. Zo kiest de ene locatie voor bediening aan tafel, terwijl een andere locatie kiest voor een buffet. Keuzevrijheid en eigen regie dus.’

Voor de herkenbaarheid van de formule komt het Da Vita-logo prominent in de restaurants te hangen. Tevens worden alle menukaarten voorzien van dezelfde huisstijl en dragen de koks en bedienend personeel dienstkleding in de nieuwe stijl.

Op 28 maart, de dag van de lancering, krijgen de bewoners van alle locaties ‘s ochtends een verrassingsontbijt en ’s middags een zeven gangendiner.

Vorig jaar nog werd Proteion De Kreppel in Heythuysen tweede in de landelijke finale van de Groot Keukenaward, de ‘Oscar’ voor de voedingsdiensten in de zorg.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.