Cateraars Veneca pakken verspilling samen aan

Cateraars Veneca pakken verspilling samen aan

Door een reeks van maatregelen pakken de bij Veneca aangesloten cateraars het verspillen van voedsel nu structureel en gezamenlijk aan. Dit is mogelijk geworden doordat de bedrijven inzicht hebben gekregen in betrouwbare cijfers, meldt Veneca.

Reductie van voedselverspilling is een van de fundamenten onder de verduurzaming van Nederland, aldus Veneca. ‘Tot voor kort was deze reductie echter moeilijk te realiseren vanwege het ontbreken van betrouwbare cijfers. Hierdoor ontbrak het aan specifiek inzicht in de oorzaak en gevolg van dit probleem.’

Aan dit gebrek aan inzicht is nu een einde gekomen. Dankzij samenwerking tussen alle leden van de brancheorganisatie in de bedrijfscatering, Veneca, heeft er namelijk het afgelopen jaar ‘betrouwbaar en gedetailleerd wetenschappelijk onderzoek’ kunnen plaatsvinden.

De resultaten van dit door Wageningen University & Research Centre uitgevoerde onderzoek zijn verzameld in het rapport Reductie Voedselverspilling in de Nederlandse Catering:

- De verspilling in de cateringsector is zo’n 104 ton per week,

op jaarbasis komt dit neer op 50 miljoen kilogram.

- In het perspectief van een schatting voor voedselverspilling in Nederland van tussen de 8 en 9 miljard kilogram is de verspilling in de cateringsector relatief weinig.

- De belangrijkste bijdrage in gewicht aan de verspilling komt van soep en de saladebar met dressing.

- Samen vertegenwoordigen soep (mede op basis van CO2 impact ten gevolge van verwarming) en saladebar met dressing bijna 50% van het gewicht aan verspilling.

- Verreweg de belangrijkste reden van verspilling is het onbekend zijn van het aantal te verwachten gasten.

Maatregelen voor reductie van verspilling die inspelen op deze opkomstonzekerheid zijn in een pilot getest. Deze maatregelen blijken complex, maar zeker zinvol om hiermee verder te gaan. Alle bedrijven binnen Veneca hebben zich eraan gecommitteerd om verspilling verder terug te dringen. Trainen van medewerkers en een consument die zo nu en dan een ‘nee’ van cateraars accepteert helpen hierbij.