Goed bedrijfsrestaurant levert geld op

Goed bedrijfsrestaurant levert geld op

Bedrijven en organisaties moeten een keus maken. Of investeren in een goed restaurant omdat dat geld oplevert of teruggaan naar de oude kantine uit de jaren dertig waar ze veel voor weinig bieden. Dat oppert Hayk Simons directeur van HTC Advies in het blad Facto.

Hij laat weten dat facility managers noodgedwongen bezuinigen op de uitgaven van eten en drinken. In sommige gevallen stoppen organisaties zelfs met het personeelsrestaurant of overwegen ze dat. Cateraars worden hiermee in toenemende mate geconfronteerd, aldus Simons. ‘Ze sluiten de restaurants of stemmen in met voorwaarden die samenwerking steeds lastiger maakt. Waarom dan niet terug naar de ouderwetse kantine? Misschien in deze moeilijke tijd wel een nieuwe, moderne succesformule.’

In de horeca is het commerciële kantineconcept al hip, trendy en succesvol, aldus Simons. ‘Ondernemers spelen in op de crisis en het gewijzigde uitgavenpatroon van de consument. Kijk alleen al in Amsterdam naar bijvoorbeeld de eigentijds ingerichte IJ-kantine of de Stadskantine aan de Van Woustraat, waar een ontbijt niet meer dan €3,85 kost en een avondmaaltijd voor het luttele bedrag van €8,85 wordt uitgeserveerd.’

Lunchbeleving

Of zouden organisaties juist nu moeten investeren in goede restauratieve voorzieningen?, stelt Simons zich de vraag. ‘Bijvoorbeeld omdat het restaurant een positieve invloed heeft op de kwaliteit van het werk van de medewerker? Of omdat de lunchbeleving goed is voor de motivatie en het stimuleren van de creativiteit en innovatie? Het blijkt zelfs dat in een prettige werkomgeving, waar het restaurant een cruciale factor in zou moeten spelen, de efficiency en productiviteit verbeteren.’

‘Of is catering van toegevoegde waarde’, gaat hij door ‘omdat zaken nog steeds worden gedaan met goed eten en drinken? Goede deals met klanten worden vaak gesloten bij een heerlijke maaltijd en een goed glas wijn. Als de afdeling sales haar relaties uitnodigt in het eigen, gastvrije restaurant, zou dat niet tot klantenbinding leiden?’

Hij besluit met de vaststelling dat een cateringbedrijf met een ander aanbod veel beter kan inspelen op de snel veranderende vraag in de huidige markt. ‘Daarbij zijn dan wel zaken nodig als proactief meedenken, echte service verlenen en het leveren van toegevoegde waarde. Een kantine kan een prima (tijdelijke) oplossing zijn. Maar tegelijk geldt: een goed restaurant, met goed eten en drinken en prima service, is geen kostenpost. Het levert geld op!’