Winst te behalen bij niet-restaurantbezoekers

Winst te behalen bij niet-restaurantbezoekers

Cateraars kunnen nog veel winst behalen door medewerkers die het bedrijfsrestaurant nog niet bezoeken te triggeren. Dat zegt Ted Commandeur van Ted Culinair Advies tegen Misset Catering. 'In deze crisistijd hoor je veel bedrijfscateraars klagen. Door het nieuwe werken en het ontslag van personeel zijn er minder pandbewoners. Naar mijn mening is er nog een grote winst te behalen bij het percentage niet-restaurantbezoekers. Dit ligt vaak rond de 50%.

Hij laat weten dat de groep niet-restaurantbezoekers getriggerd moet worden om niet naar de lokale slager of broodjeszaak om de hoek te gaan. ‘Hiervoor moet de kwaliteit van het restaurant omhoog. Daarnaast moet er veel variatie zijn in het assortiment en moet het op een trendy manier geserveerd worden.’

Commandeur is van mening dat dit ten goede komt aan de bedrijfscateraar en de opdrachtgever. Over die laatste: ‘Hij betaalt immers voor de cateraar en dan is het goed om te zien dat er goed gebruik van wordt gemaakt. In de praktijk wordt er door bedrijfscateraars veel tijd en geld geïnvesteerd in acties bijvoorbeeld in de vorm thema's, terwijl mijns inziens het accent moet liggen op de basis: vers, trendy, kwaliteit, variatie. Als je kwaliteit levert, wil de consument hier ook voor betalen. Er kan een prijsverhoging doorgevoerd worden, zodat de marges gehaald worden.’

Hij meldt dat veel cateraars conservatief zijn. ‘Door trendy te cateren komen de jongeren ook naar het bedrijfsrestaurant. Zij hebben meer over voor een goede lunch. Zij besteden meer en zijn de toekomst.’