Smaaklessen blijken effectief

Smaaklessen blijken effectief

Het lesprogramma Smaaklessen helpt kinderen bij de ontwikkeling van een verantwoord eetpatroon. Dat blijkt uit een studie van Wageningen UR onder circa 1200 leerlingen van groep 5 t/m 8 van de basisschool.

Hoe meer Smaaklessen kinderen volgen, hoe meer ze er op gaan letten of ze gezond en gevarieerd eten, aldus Wageningen UR. De uitkomsten pleiten voor een volledige inzet van het lesprogramma. Het rapport is 23 maart door staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken (EZ) aan de Tweede Kamer aangeboden.

Wageningen UR heeft in opdracht van het ministerie van EZ een grootschalige effectmeting uitgevoerd naar het lesprogramma Smaaklessen. Het onderzoek richtte zich op de smaakontwikkeling bij kinderen en op factoren die de ontwikkeling van een gezond en bewust eetpatroon beïnvloeden: de mate waarin kinderen onbekende producten proeven, gezonde producten kiezen en een bewuste keuze maken tussen producten. De onderzoekers legden ook vast welke lessen en opdrachten leerkrachten uitvoerden en wat dit betekende voor de effectiviteit van Smaaklessen.

De onderzoekers concluderen dat kinderen tijdens Smaaklessen relatief veel kennis opdoen over smaak en gezond eten en dat die kennis in ieder geval tot het volgende schooljaar behouden blijft. Dit in tegenstelling tot kinderen die de Smaaklessen niet volgden.
Onbekende producten proeven

Daarnaast prikkelen Smaaklessen kinderen met voeding bezig te zijn en creëren de lessen een sociale norm die hen stimuleert onbekende producten te proeven en gezonder te gaan eten. Kinderen gaan er dankzij Smaaklessen meer op letten of ze gezond en gevarieerd eten, zelfs al volgden ze tijdens de effectmeting slechts een derde van het lespakket. Het bewustzijnseffect neemt toe naarmate ze meer lessen volgen. Dit suggereert een nog grotere impact bij een volledige inzet van het programma.
Aanleren gezond gedrag

Kennis en positieve ervaringen met smaak en gezondheid zijn belangrijke voorwaarden voor het aanleren van gezond eetgedrag. Om een daadwerkelijke gedragsverandering teweeg te brengen, is een omgeving nodig die gezond eetgedrag op langere termijn stimuleert. De onderzoekers pleiten daarom voor een integrale meerjarenaanpak die zich niet alleen richt op de school, maar ook op de thuisomgeving van kinderen.

Het lesprogramma Smaaklessen, in 2006 ontwikkeld door het Voedingscentrum en Wageningen UR, brengt kinderen van groep 1 t/m 8 op speelse wijze in contact met gezonde en duurzame voeding. Hoofdthema’s zijn smaak, voeding&gezondheid en voedselkwaliteit. Leerkrachten kunnen het lespakket bestellen en de lessen naar eigen inzicht invullen in een lessenserie of een projectweek. www.smaaklessen.kennisnet.nl