Drie nieuwe foodaanbieders bij North Sea Jazz 2013

Drie nieuwe foodaanbieders bij North Sea Jazz 2013
LOC7000

De 38 e editie van het muziekfestival North Sea Jazz op 12, 13 en 14 juli in Ahoy Rotterdam had dit jaar drie nieuwe foodconcepten. Dit waren Caribisch eten van Màrshé, soulfood van Culinaiart en frites van Pomms.

In totaal 20 foodconcepten telde het Rotterdamse jazzfestival North Sea Jazz van de afgelopen editie. Het brede aanbod varieerde van hamburgers tot sushi en van champagne tot wijn. Dit jaar legde Hans Kuipers (Manager Food And Beverage (FAB) Concepts, onderdeel van evenementenbureau LOC7000) drie nieuwe cateraars vast. Het gaat om biologische frites van Pomms’ uit Bussum, soulfood van Culinaiart uit Amsterdam en caribisch eten van Màrshé uit Breda. ‘Bij de keuze van de concepten, probeer ik zoveel mogelijk te kijken naar het publiek dat afkomt op het evenement.’

High light

Bij de zaal Congo waar soul en bluesmuziek de boventoon voert, koos de manager van FAB voor Caribisch eten. ‘Het was voor mij een high light, een succes.’ De dames van het cateraarscollectief Màrshé verzorgden het Caribische eten. ‘In de eerste plaats hebben ik ze gekozen vanwege de kwaliteit van hun eten. Vorig jaar hebben ze al proef gedraaid met een klein aanbod. Daarnaast steunen we graag initiatieven als deze. Het gaat om een collectief van vrouwen uit de derde wereld die heel goed kunnen koken, ze zijn met de pollepel in de hand geboren.’

Soulfood

Andere nieuwkomer was soulfood. Het gaat om kleine, gekruide gerechten uit de cajunkeuken zoals gekruide kip en vlees op een spies met koolsla. Cateraar Culinaiart kon rekenen op grote belangstelling.
Voor het eerst durfde de manager het aan om frites aan te bieden op North Sea Jazz. Voorheen vond hij het niet zo passen bij de festivalgangers maar een concept met biologische frites van Pomms’ uit Bussum vond hij wel aansluiten bij het publiek.

Omzet

In totaal telde North Sea Jazz dit jaar ruim 70.000 bezoekers, dat waren er meer dan in 2012. Kuipers erkent dat er meer omzet is gehaald door de extra bezoekers maar dat er geen sprake is van een hoger uitgavenpatroon onder de festivalgangers. Hoeveel omzet LOC7000 heeft gehaald, zegt hij niet. ‘Dat is het best kept secret.’

Naast de foodconcepten van LOC7000 was dit jaar sterrenkok Mario Ridder op het jazzfestival in Rotterdam te vinden met Zwethheul on tour. Het restaurant was drie dagen lang in Ahoy te vinden.