Driekwart koffie buitenshuis geconsumeerd op het werk

Driekwart koffie buitenshuis geconsumeerd op het werk

Nederlanders drinken meer dan een kwart (27%) van hun koffie buiten de deur. Driekwart van die kopjes drinken ze op het werk en dan vooral om energiek aan een nieuwe werkdag te beginnen of om op te laden tijdens het werk.

Bovendien speelt het sociale aspect van koffie drinken tijdens de pauze een belangrijke rol. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek naar drinkgedrag van Nestlé Professional, producent van koffieconcepten voor de zakelijke markt. Nestlé Professional ziet de Nederlandse koffiemarkt flink veranderen richting variatiekoffies zoals Latte Macchiato. Ondanks dat wordt buitenshuis het normale kopje zwarte koffie nog veruit het meest gedronken (68%).

Koffie op het werk wordt veel gedronken om op te laden voor en tijdens werk (25%). Koffie maakt daarmee deel uit van de dagelijkse routine. Een koffiebreak is bovendien een momentje van rust en wordt gebruikt om zowel privé als zakelijk dingen met collega's te delen. De koffie op het werk is voor driekwart zwart, voor 15 procent cappuccino en voor 5 procent espresso. Op kantoor drinken meer mannen koffie terwijl in cafés en koffiehuizen vrouwen in de meerderheid zijn.

'De koffiemarkt is voortdurend aan het veranderen en dat heeft ook invloed op koffie op het werk. Werknemers willen tegenwoordig dezelfde variëteit en kwaliteit op het werk als thuis of in een café. Koffie op het werk is bovendien een belangrijk ritueel. Zo grijpen mensen het aan om even tot rust te komen, bij te kletsen en weer op te laden', aldus Roelof van Dinter, directeur van Nestlé Professional Benelux.