Speciaalbrood en commerciële aanpak bieden groeikansen in bedrijfscatering

Speciaalbrood en commerciële aanpak bieden groeikansen in bedrijfscatering

Er is volop omzetgroei mogelijk voor cateraars, die hun gasten commerciëler in plaats van afwachtend bedienen. Speciaalbrood en streekproducten hebben daarbij veel potentie. Dat is de rode draad uit een recent marktonderzoek van GfK.

De resultaten van het onderzoek, onder meer in opdracht van Top Bakkers, werden door Rogier Vermeegen van GfK tijdens het Lunchseminar van de ambachtelijke bakkers bij het Bakery Institute in Zaandam gepresenteerd.

Commerciëler werken valt volgens GfK uiteen in verleiden, verbreden, communiceren en verduurzamen. Dat laatste blijft bij zowel opdrachtgevers als werknemers een actueel onderwerp, dat ook steeds belangrijker wordt. GfK adviseert in te zetten op gezonde voeding en dranken, streekproducten en lokale leveranciers, zoals bakkers.

Een andere opvallende uitkomst van het onderzoek is, dat de werknemers openstaan voor actiegerichte communicatie, zoals dagaanbiedingen met brood en informatie over de samenstelling, het bakproces en de herkomst van de bakkerijproducten.

Verder geeft 43% van de werknemers aan meer te zullen besteden wanneer het productaanbod beter aansluit bij de wensen. De werknemers willen bovendien meer variatie in het productaanbod. Speciaal brood, zoals desem- en speltbrood heeft hierbij de meeste potentie. GfK adviseert cateraars verder om belegd brood in te zetten met combideals.