Grappige broodvormen scoren bij kinderen

Grappige broodvormen scoren bij kinderen

Het was al eerder geconstateerd in de praktijk maar nu is het ook bevestigd door onderzoek. Volkorenbrood dat in een leuke vorm wordt aangeboden is aantrekkelijk voor kinderen van basisscholen.

Kinderen verkiezen witbrood vaak boven volkorenbrood. Tenzij het volkorenbrood in een leuke vorm wordt aangeboden. Zo kunnen kinderen een stimulans krijgen gezonder te eten. Maar dan moet je er niet bijvertellen dat volkorenbrood gezond is, want dan denken de kinderen dat het niet lekker kan zijn. Een mogelijke manier om kinderen en volwassenen een klein duwtje in de rug te geven om de gezonde keuze te maken heet nudging. Deze nudging-aanpak probeert op een slimme manier de keuze van mensen te veranderen zonder de keuzevrijheid te beperken. Tijdens het Nationaal Schoolontbijt in 2013 is door Wageningen University en Food & Biobased Research van Wageningen UR een studie uitgevoerd om de volgende vraag te beantwoorden: Kan een grappige vorm van brood kinderen verleiden om voor volkoren te kiezen?

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.113 kinderen op 12 basisscholen. Daarbij konden kinderen kiezen uit witte broodjes en volkorenbroodjes met een normale of een grappige vorm. In sommige klassen waren de volkorenbroodjes gebakken in een grappige vorm (visjes, handjes of hartjes), net als de witte broodjes. In andere klassen waren ofwel de volkoren broodjes ofwel de witte broodjes grappig. Als controle had een aantal klassen alleen de keuze uit normale witte- en volkorenbroodjes. Op deze manier konden de onderzoekers precies nagaan of kinderen in dezelfde mate overstag gaan voor een grappige vorm in het geval van wit en volkorenbrood.

Per klas werd bijgehouden hoeveel broodjes er werden gegeten. De kinderen aten gemiddeld bijna drie broodjes, waarvan de meerderheid (76%) bestond uit wit brood. Uit het onderzoek bleek dat de vorm invloed had op de keuze voor een volkorenbroodje. Kinderen aten bijna twee keer zo veel volkorenbroodjes als dit broodje een grappige vorm had. Zeker als de witte broodjes een normale vorm hadden. Opvallende volkorenbroodjes werden door de kinderen ook als lekkerder beoordeeld dan die met een gebruikelijke vorm.

Deze studie bewijst dat ontbijtgedrag van kinderen positief te sturen is. Dit kan vooral waardevol zijn om kinderen te helpen bij het wennen aan iets nieuws. Herhaaldelijk aanbieden kan er voor zorgen dat kinderen volkorenbrood meer gaan waarderen en dat het eten van volkorenbrood een vertrouwde gewoonte wordt, meldt Het Voedingscentrum in zijn nieuwsbrief.