Nederlanders willen gezondere maaltijd tijdens dagje uit

Nederlanders willen gezondere maaltijd tijdens dagje uit

Nederlanders willen een gezondere maaltijd tijdens hun dagje uit, zo blijkt uit het Duurzaamheidskompas dat deze week verscheen. Bovendien vindt bijna de helft van de consumenten dat er onvoldoende aanbod is van groente en fruit.

Ernest van de Voort, manager Marketing & Concepts Albron Leisure: ‘We zien significante wijzigingen in de houding en het gedrag van gasten als het om gezondheid en gezonder eten gaat. Hoewel consumenten in een recreatieve setting zichzelf doorgaans iets meer toestaan of minder streng zijn, zien we ook een beweging ontstaan waarbij men altijd een bewustere lifestyle nastreeft.’

Gezondere bereidingen
Die gezondere leefstijl uit zich dit in meer vraag naar gezondere bereidingen, sappen, watervarianten en gezondere broodsoorten. ‘Maar ook wordt vaker gekozen voor vegetarische alternatieven van de kaart, of kleinere porties.’

Verleidelijk gezond
Uit het Duurzaamheidskompas blijkt verder dat driekwart van de Nederlanders het goed vindt als attracties gezonde producten promoten. Van der Voort: ‘Wij geloven dat we onze gasten niets moeten opdragen of verbieden. Het is immers vakantie en dan wil je niet betutteld worden. We richten ons daarom veel meer op het aanbieden van gezondere alternatieven en het stimuleren van een gezondere variant in plaats van vertellen wat slecht is.’

Gasten verleiden
Een bewuste keuze (gezond, milieu, sociaal) maken moet een verleidelijke optie zijn voor de gast, voegt hij toe. ‘Gasten verleiden naar een gezondere keuze is dan een meer sympathieke benadering. Denk aan het promoten van rijst in plaats van het bekritiseren van friet.’