nieuws

Hutten strijdt met opdrachtgevers tegen voedselverspilling

Catering 2

Hutten zet de laatste jaren flink in op de reductie van voedselverspilling in haar bedrijfsrestaurants. Alle locaties hebben sinds dit jaar de mogelijkheid om zeven varianten soep uit De Verspillingsfabriek in Veghel te bestellen. Hiermee maakt Hutten samen met haar opdrachtgevers lunchgasten bewust van de enorme voedselverspilling in Nederland.

Hutten strijdt met opdrachtgevers tegen voedselverspilling
Verspillingsfabriek Hutten

In totaal gooit de Nederlandse bevolking jaarlijks 5 miljard euro aan voedsel weg. In De Verspillingsfabriek worden van reststromen of reststromen met een minimale waarde smaakvolle producten geproduceerd, zoals soepen, sauzen en ragouts.

De meeste bedrijfsrestaurants maakten inmiddels gebruik van de mogelijkheid om soepen uit De Verspillingsfabriek aan te bieden. ‘Het mes snijdt aan twee kanten. De lunchgast geniet voor dezelfde prijs van een heerlijke kop soep, gemaakt in de fabriek. En wij redden op deze wijze kilo’s groenten die anders in de prullenbak waren beland. Groenten die prima zijn te gebruiken voor menselijke consumptie’, zegt Nan van Lith, salesmanager Business Catering & Horeca van Hutten.

Zeven varianten soep uit de Verspillingsfabriek

‘De soepen staan in onze bedrijfsrestaurants niet dagelijks op het menu. Elke locatie kan minimaal één keer per week een van de soepen uit De Verspillingsfabriek bestellen.’ De eindgebruiker kiest uit zeven varianten: goulash, tomaat, ui, champignon, paprika, courgette en broccoli. Bij zorgverzekeringsmaatschappij CZ in Tilburg staan de soepen al een tijdje op het menu. ‘Met de soepen uit De Verspillingsfabriek dienen we ook een maatschappelijk belang: het terugdringen van voedselverspilling. Dat kun je als organisatie alleen maar toejuichen’, zegt Vicky de Bree, leveranciersmanager van CZ in Tilburg. Wel vindt ze dat de kwaliteit van de soepen aan de hoge standaard moet blijven voldoen. ‘De bezoekers van het bedrijfsrestaurant zijn kritisch. De vraag naar soepen in het restaurant is namelijk groot. De soepen uit De Verspillingsfabriek worden zeer gewaardeerd door lunchgasten. Een idealistisch denkbeeld is prima, maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van eten.’

Soep op locatie

En, proeven de gasten het verschil tussen soep uit de fabriek en die uit de centrale keuken van Hutten? “De reacties zijn tot op heden positief”, constateert Jamie-Lee Boudri, Hutten-locatiemanager van Kahn Scheepvaart in Schiedam. Volgens Nicole Bevers zijn haar gasten ‘dol’ op de verspillingssoep. ‘Ja, het is duidelijk merkbaar dat soepen uit De Verspillingsfabriek aanslaan. Zeker gezien de achterliggende gedachte.’ Bevers is bij Hutten eindverantwoordelijk voor de dagelijkse catering in het restaurant van Automotive Campus in Helmond. ‘Alle varianten stonden al eens op het menu. Vooral de champignons- en tomatensoep zijn favoriet.’ En hoe probeert ze haar lunchgasten te verleiden om de ‘verspilde’ soepen te nemen? ‘We promoten de soepen met flyers en posters en we stimuleren gasten en medewerkers om de soepen te nemen door ze er mondeling op te wijzen.’

Voedselverspilling ontstaat door gebrek aan inzicht

In haar voortdurende strijd tegen voedselverspilling in bedrijfsrestaurants trekt Hutten verder op met initiatief Wastewatchers. Met behulp van een door Wastewatchers ontwikkelde verspillingstool wordt snel inzichtelijk gemaakt wat de huidige verspilling is op een locatie. Aan de hand van de resultaten, stellen Hutten en Wastewatchers een concreet actieplan op om de food waste terug te dringen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat aan het begin van de week heldere soepen meer in trek zijn dan gebonden varianten en dat apartere soepen minder geliefd zijn dan de meer gangbare smaken. ‘Voedselverspilling ontstaat geregeld door een gebrek aan inzicht. Het zijn niet alleen het aantal gasten en hun voorkeur voor eten en drinken die van invloed zijn, maar ook het weer, het seizoen en zelfs de dag van de week spelen een belangrijke rol. De applicatie van Wastewatchers meet patronen van verspilling op productniveau’, stelt Van Lith. Het resultaat van een tijdsinvestering van een paar minuten per dag is een overzichtelijk dashboard waar precies op af te lezen is wat de verspilling is per product in een bedrijfsrestaurant. Van Lith: ‘Hutten is overtuigd van de meerwaarde van de verspillingstool en we zetten deze grootschalig in op onze bedrijfscateringlocaties.’ Mede door de intensieve samenwerking met Wastewatchers is de derving in  bedrijfsrestaurants in twee jaar tijd van Hutten inmiddels teruggebracht van 4,8% naar 4%.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels