Hutten ontwikkelt zelfscan-app voor bedrijfscatering

Hutten ontwikkelt zelfscan-app voor bedrijfscatering

Om haar gasten te ontzorgen en te belonen ontwikkelde Hutten een app waarmee zij hun lunchaankopen direct kunnen scannen en afrekenen. 'Zover ik weet zijn we een van de eerste bedrijfscateraars die deze service aanbiedt,' vertelt projectleider Kevin Renirie van Hutten.

Momenteel wordt de app getest in het bedrijfsrestaurant bij Vanderlande in Veghel, waar gasten al enthousiast zijn: 'Je kunt overal je saldo opladen en hebt daarvoor geen pinpas meer nodig,' aldus Huub Tolido, sales consultant bij Vanderlande.
Met de app wil Hutten maximaal inspelen op de wensen van haar gasten. Hutten staat dan ook nog maar aan het begin en ze hebben nu al veel ideeën hoe ze de functionaliteiten in de toekomst kunnen uitbreiden. Hierbij kun je denken aan het toesturen van recepten die bij de voorkeuren van hun gasten passen of gericht voedingsadvies geven, bijvoorbeeld als iemand een speciaal dieet volgt.

Zonder portemonnee

Eerst rolt Hutten de app in drie van haar bedrijfsrestaurants uit dit jaar en verfijnen ze de huidige functionaliteiten. Het gebruik van de app kent veel overeenkomsten met de apps die je in de supermarkten kunt gebruiken. Met de camera van je telefoon scan je de barcodes bij de producten en vervolgens reken je ook met de app af. Het werkt snel en eenvoudig, beaamt ook Cristina del Arco Gil, mechanical project engineer bij Vanderlande: 'Ik hoef mijn portemonnee niet meer mee te nemen, ik spaar punten die ik kan inwisselen voor korting en kan het dagmenu van tevoren checken.'

Gezonde keuze stimuleren

Met de app wil Hutten haar gasten ook stimuleren om gezondere keuzes te maken tijdens de lunch. Daarom krijgen ze meer punten als ze de betere producten kopen. Die kunnen ze herkennen aan het Food Coach-systeem (groen, oranje, rood) bij alle producten. Hiermee geeft Hutten de gast inzicht in welke mate producten bijdragen aan een gezonder eetpatroon. Daarbij is het advies: eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt, meer plantaardig, minder dierlijke en zo min mogelijk sterk bewerkte producten.

Verbeteren dienstverlening

Hutten krijgt door de app meer inzicht in de momenten dat het druk of rustig is in het restaurant en ook in wat mensen op welk moment kopen. Zo kan Hutten piekmomenten beter opvangen door juist dan extra mensen in te zetten. En wanneer ze rekening houden met het aanbod op de minder drukke tijden kunnen ze verspilling van voedsel tegengaan. Het is ook een communicatiekanaal dat Hutten kan gebruiken om mensen direct te informeren en waarmee ze feedback kunnen vragen aan haar gasten. Welke soep vind je het lekkerst? Wat is nou echt je favoriete broodje? En wat vind je van onze gastvrijheid? Als Hutten hierover continu kan schakelen met haar gasten kunnen ze hun dienstverlening natuurlijk nog meer verbeteren.

Toekomst

De feedback die Hutten krijgt uit de pilot bij Vanderlande gaat daarbij zeker helpen. Een ding kan volgens Huub Tolido alvast op het lijstje verbeterpunten: een knop ‘same as yesterday’, waar je dan nog wel wijzigingen in kunt aanbrengen. 'Dan hoef je niet alles opnieuw te scannen. En ik zou ook blij zijn met informatie over de calorieën en het aantal koolhydraten in mijn maaltijd.'

'We zijn nog lang niet klaar zoals je ziet,' geeft Kevin Renirie aan. 'Ik geloof zeker dat de applicatie en soortgelijke technologie een belangrijke rol gaan spelen in de traditionele bedrijfscateringbranche. Zodat we ons nog meer kunnen focussen op kwaliteit en gastvrijheid. Dit zal uiteraard gefaseerd gaan, want mensen zullen eraan moeten wennen. De app biedt legio voordelen en efficiëntie, waardoor er een hogere klant- en gasttevredenheid ontstaat. En dat is waar we het voor doen.'