artikel

‘Motivatie groter dan ooit

Fastfood

Na het winnen van de Top-100 van 2006 heeft Richard Groeneweg van Verhage Kort Ambacht een enerverend jaar achter de rug. Hij heeft er veel vaste gasten aan overgehouden en de omzet plust nog steeds flink.

‘Motivatie groter dan ooit

Hoe gaat het?

‘Hartstikke goed, perfect. Het bedrijf loopt als een trein en dat is genieten. Ik kroijg nog steeds veel reacties op het winnen van de Top-100. De beker staat in de zaak en dat roept nog steeds reacties en vragen op bij gasten. Dan vertellen we hoe die beker daar terecht komt.’

Wat gebeurde er na het winnen met jou en je zaak?

‘Dat was overweldigend, een echte hype. We kregen de eerste maanden zoveel reacties en extra gasten dat het eigenlijk niet was te behappen. Ik heb veel te danken aan mijn vader en broer (Beiden ook een Verhage-vestiging, redactie). Die hebben hier regelmatig bijgesprongen of hun personeel hier laten invallen. We plusten de eerste twee maanden tot wel 40 procent, zonder hen hadden we het hier niet gered.’

Plus je nog steeds?

‘We kunnen nu beter en eerlijker vergelijken met verleden jaar. En ja, we plussen nog steeds, zeker 10 procent. We verwachten dit jaar op een omzet van zo’n €7 ton uit te komen. Ik moet wel zeggen dat dit een zware wissel op het team heeft getrokken. Van de ploeg waarmee ik de Top-100 won werken er nog maar vier hier. Een aantal kon de toegenomen werkdruk niet aan en is vertrokken. Anderen hebben we de wacht aan moeten zeggen want die konden de verdere professionalisering niet aan die we afgelopen jaar doormaakten niet aan.’

Was het moeilijk nieuwe mensen vinden?

‘ De status die we hebben helpt zeker mee om personeel te werven. Jongeren, zeg maar van zo’n jaar of 16, 17 willen hier graag werken. Dat komt ook door de Top-100. ze zijn er zelfs trots op dat ze hier mogen werken. Vanaf een leeftijd van ongeveer 24 is dat anders, die moeten de motivatie meer uit zichzelf halen.’

Hoe is het met jouw motivatie gesteld. Rust je op je lauweren?

‘De motivatie is groter dan ooit. We willen de beste blijven. Ik zet me ook meer in voor de keten. Ik zit in de franchiseraad en promotiecommissie. Daarnaast ga ik me ook bezig houden met begeleiding van ondernemers. De bedrijven en ondernemers helpen die ondersteuning nodig hebben. We focussen ons ook meer op gezonde producten. We hebben sinds kort een sidesalad die ook als maaltijdsalade kan dienen. Bovendien leggen we meer de nadruk op onze gegrilde, en daarom gezonde, kipproducten. Ook proberen we in te spelen op meer momenten van de dag. We starten een proef met brownies en muffins om die naast het appelgebak in assortiment te nemen. Je ziet dat we nog steeds volop aan het vernieuwen en verbeteren zijn want stilstand is achteruitgang.’