artikel

Narrowcasting maakt gestage opmars

Fastfood

Via beeldschermen communiceren met de gasten in de zaak. Serieuze ondernemers nemen het voortouw en wagen de eerste pogingen.

Narrowcasting maakt gestage opmars

Eetplezier De Bestse, Daily-in, AnyTyme De Wereld, cafetaria’s die beeldschermen gebruiken om de gast ‘een verhaal’ te vertellen. Om ze te verleiden om een (extra) actieproduct te kopen. Of om onder de aandacht te brengen dat je ‘hier’ toch echt een gezonde salade of een lekker stuk fruit kan krijgen. Daarmee krijgen beeldschermen een andere functie dan ze voorheen hadden. Tot nu toe werden ze vooral gebruikt voor het doorgeven van TV-programma’s,, ter vermaak en om de wachttijd aangenaam te maken.

Bij een aantal vestigingen van ketens (Verhage, Vork en Foodmaster)kwamen we voorbeelden van gerichte reclameboodschappen tegen. Ook individuele ondernemers wagen pogingen. Het Smulhuis in Brunssum geeft op tv-schermen afwisselende informatie over feesten, waren en, acties. Snack-plaza Willem de Boer in Urk zet er heel fors op in. In zijn zaak hangen meerdere ‘enorme’ flatscreens waar amusement wordt afgewisseld met promotie.

Top-100 winnar De Bestste Snackbar gebruikt een aantal schermen voor sportuitzendingen en andere televisie. Maar worden ook gebruikt om het gezond- en versimago te versterken. Daarop wordt gecommuniceerd dat het bedrijf Verantwoord frituurt en wordt het (gratis) fruit aangeprezen.

Bij de meeste, goedbedoelde, pogingen blijft het echter bij een powerpoint presentatie met wisselende dia’s waarop aanbiedingen en menuutjes worden getoond. Ze zijn nog niet geïntegreerd in programma’s zoals we die wel tegenkomen bij de grote fastfoodketens als McDonald’s en Burger King. Die vertonen op de doelgroepen toegesneden ( extreme sporten bijvoorbeeld) programma’s die worden afgewisseld met reclame.

Gezien de investering die narrowcasting, niet alleen in de hardware maar ook in de programma’s vergt, zullen het de ketens zijn die het voortouw moeten nemen.