artikel

Horeca-dochter NS groeit en bloeit

Fastfood

Servex, de dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen die de eetgelegenheden en andere winkels op stations expoliteert, groeit en bloeit. Dat bleek dinsdag in Amsterdam tijdens de presentatie van twee nieuwe winkelformules voor NS-stations, Julia’s (Italiaanse pasta en salades) en Yam Yam (Aziatisch eten).

Horeca-dochter NS groeit en bloeit

‘Onze omzet is in zes jaar tijd verdubbeld naar 300 miljoen euro en we verwachten dat deze trend de komende jaren doorzet’, aldus Servex-directeur Jan Kooiker. ‘Het aantal reizigers neemt elk jaar toe en wij bieden die klanten steeds meer keuze uit gelegenheden waar ze kunnen eten en drinken.’

Servex heeft door het hele land verspreid ongeveer driehonderd verkooppunten en 4500 werknemers. Dagelijks bedienen zij een kwart miljoen klanten. ‘Alleen McDonalds is wat dit betreft groter’, aldus Kooiker.

Met name de grotere stations kregen de laatste jaren steeds meer horeca-achtige voorzieningen en winkels. Die ontwikkeling zet de komende jaren door. Servex werkt samen met bedrijven als Albert Heijn, AKO, Etos en Burger King, maar bedenkt zelf ook nieuwe formules.

Julia’s is daarvan een voorbeeld. Dit restaurant biedt volgens NS een combinatie van gezond (warm) eten en zitgelegenheid, maar ook de mogelijkheid de maaltijd mee te nemen voor onderweg. De eerste vestigingen van Julia’s openen hun deuren in het najaar, op de Centraal Stations van Amsterdam en Leiden.

De formule Yam Yam bestond al en wordt nu in stations geïntroduceerd. Reizigers kunnen in deze winkels hun eigen Aziatische gerecht samenstellen, om dat ter plaatse op te eten of mee te nemen. De eerste Yam Yam-vestigingen openen deze zomer in de Centraal Stations van Eindhoven en Groningen. ‘De tien tot vijftien grootste stations van Nederland krijgen nog dit jaar vestigingen van deze eetgelegenheden’, zei Kooiker.