artikel

Kans: de fastfoodtrends in 2010

Fastfood

Een goed cafetaria kiest één of twee punten om echt uit te blinken. De trends voor 2010 bieden een kans.

Kans: de fastfoodtrends in 2010

Samen maken

Gasten willen zelf het gevoel hebben iets bij te dragen aan wat ze bestellen. Een Franse broodjeszaak vraagt gasten actief om recepten. Het winnende broodje wordt onder de naam van de gast aan de man gebracht.

Luxe handhaven

Gasten hebben te maken met de economische terugval. Toch willen ze hun levenspeil handhaven, én dat tegen dezelfde kostprijs. Voor cafetaria ligt hier een kans. Kijk eens naar de restaurantsector en doe een gooi naar een hoger en margerijker assortiment. Heel praktisch: een aantal cafetaria serveert om die reden al op borden.

Samen eten delen

Heet ook wel ‘foodsharing’of ‘platesharing’. Bedenk eens een assortimentsitem dat geschikt is voor een groep. Een bord kleine snacks bijvoorbeeld. Vooral groepen jongeren (lees ook meidengroepen of duo’s) zouden daar meer voor openstaan dan anderen. Doe daarbij vooral ook aan actieve bijverkoop van frisdrank.

Duurzaam

Nul kilometerproducten zijn een trend. Maak een deal met de lokale aardappelboer of slager. Maak in het assortiment plaats voor snacks of frites die gegarandeerd uit de eigen stad of het eigen dorp en omgeving komen. Met sympathie valt er te scoren.

Picknick

Het is echt een trend: vrienden worden de directe familieleden. Denk dan eens verder dan de gezinszak én kom met het picknickpakket: lekkere broodjes en/of snacks die feestelijk in het park gegeten kunnen worden. Een goed zomerseizoenitem.

Nostalgie

Veel gasten zijn op zoek naar het oude vertrouwde Nederland. Vandaar ook tv-spelletjes als ‘Ik hou van Holland’. Verkoop eens het frietje 1964. Denk er zelf eens goed over na hoe die eruit moet zien. Maak bijvoorbeeld puntzakken bedrukt met krantenpagina’s uit die tijd.

Frituren op verzoek

Gasten willen de regie over wat ze eten. Speur het internet af naar frituurrecepten, ook de wat exclusievere recepten. Breng er een leuk boekje over uit. Laat de gast de boodschappen doen en u doet het frituren. Het boekje is een attentie voor vaste klanten en gaat gepaard met één of twee gratis frituurbeurten.

Tot slot:

veel van bovenstaande ideeën zullen niet meteen bijdragen aan de omzet of zelfs het normale werkproces verstoren. Ze zullen de cafetaria wel onderscheidend maken van de concurrent. Bovendien zijn ze allemaal margeverhogend.