artikel

IJsdiva’s

Fastfood

Je mag ze, of je mag ze niet. Peter en Brigitte den Ouden van ijssalon Vivaldi in Hoorn vielen altijd op met hun acties, hun uiterlijk en hun soms wat flamboyante gedrag. Opvallen, daar was het ze waarschijnlijk ook om te doen.

IJsdiva’s

Jaarlijks hadden ze wel een of twee keer een originele actie, waarmee ze zelfs landelijk de media wisten te halen. Op ijsbeurzen en tijdens wedstrijden werden ze vanwege hun opvallende gedrag en prestaties gadegeslagen door collega’s. Dat deed het echtpaar zichtbaar goed, al deden ze net of het hen niet opviel. En als ze wonnen en hun prijs uitbundig ophaalden op het podium, hoorde je collega’s wel eens momelen over divagedrag. Anderen keken verder, accepteerden hoe ze waren en konden bewondering opbrengen voor hun gedrevenheid.

Ik ook. Mensen als Peter en Brigitte, hoe vriendelijk ze ook zijn, zul je niet op een feestje bij mij thuis tegenkomen. Ik heb echter wel veel waardering voor hun ondernemerschap. Weinig ijsbereiders wisten zich jaren geleden al zo goed te verkopen. Waar collega’s bleven steken in vakidiotie, keken zij ook naar het ondernemen. Hoe krijgen we meer mensen in onze zaak? Hoe houden we reuring in het bedrijf. Dat konden ze als geen ander. Daarvan kun je leren.

Ze hebben hun beroemde ijszaak verkocht. Wat ze nu ook gaan doen, één ding weet ik zeker: ik ga via de media vast weer wat horen van Peter en Brigitte. Succes.

Pascal Mulder