artikel

Tijd voor simpel softijsje voorbij

Fastfood

Wie de gemiddelde besteding aan softijs in zijn zaak fors wil verhogen, kan niet meer om een opvallend ijsconcept of ee koelwerkbank met verse vruchten, sauzen en toppings heen. Van softijs een persoonijke lekkernij voor de klant maken, was nog nooit zo gemakkelijk.

Tijd voor simpel softijsje voorbij

Coupes, sundaes en bekers. Ze worden steeds meer verkocht. Is de tijd van hoorntjes dan definitief voorbij? Dat gaat veel te ver. Jaarlijks eten Nederlanders zo’n 150 miljoen softijsjes, en hoorntjes blivjen daarbij de nummer 1. Dit heeft verschillende oorzaken. Hoorntjes zijn in de regel natuurlijk goedkoper en niet alle softijsverkopers bieden variaties in coupes en bekers aan. Toch kiezen ook hoorntjesverkopers voor steeds opvallender dips en sauzen. ‘Wij signaleren in de markt dat de tijd van een simpel softijsje voorbij is. Variatie en creatieviteit is de trend’, meldt Fred Zorge van Wisselaar Ice & Coffee Concepts.

Daarmee slaat Zorge de spijker op de kop. Het toverwoord is keuze, softijs in tal van variaties. Dat geldt ook voor de hoorntjes. Het aantal droge dips en sauzen is enorm gegroeid de laatste jaren. ‘Vorig jaar lieten we de klanten al kennismaken met crispy choco, marshmallows en aardbeiensuiker’, zegt Zorge. ‘Dit jaar breiden we het assortiment uit met schuimstaafjes, stroopwafelstukjes en een roze en blauwe dip.’

Candy Splash

Ook op het gebied van sundaes ijsbekers blijft de markt de keuzemogelijkheden vergroten. Dupon (Lunamil) brengt weer zes nieuwe creaties op de markt met fraaie namen als Cherry Fantasy, Fruit Swing, Tiramisu Passion en Candy Splash. ‘Een creatieve uitdaging voor iedere horecaondernemer’, stelt Wilma Nijssen van Dupon. ‘We ondersteunen dit met een aantrekkelijk verwisselbaar promotiebord.’

Frisiana (Briceland) komt met een compleet nieuwe marketingsconcept ‘Licker’. Hoorntjes, bekers, sundaes en het opvallende Licker Luchtig, waarbij het ijs wordt opgesierd met een toef luchtige schuim, al dan niet met crunchy chocolade of fruit.

Wie meer wil, kan nog een stap verdergaan. Uiteraard geldt hierbij. dat ook het aantal handelingen toeneemt. Ola (Swirl’s) en McDonald’s (McFlurry) hebben het idee van mixen in de markt gezet, maar bijna iedere leverancier van softijsmixen biedt daarvan wel een variant aan. Huzzle, Shuffle, Spinners, en er zijn er meer. Interfrastfood komt met Razzle. Volgens Remco van Leeuwen van Interfastfood wordt dat dé zomerhit van Interfastfood. ‘Create you own’, de klant bepaalt, het is zijn feestje. ‘We hebben een uitgebreid assortiment toppings beschikbaar, zoals chopped M&M’s, Nestlé Crunch en stroopwafelskruimels’, aldus Van Leeuwen.

Yoghurtijs

Ten slotte kan wellicht ook nog worden ingespeeld op de gezondheidstrend door de verkoop van yoghurtijs of de softe variant van Fruit Below Zero, die door het IJs Paleis in de markt wordt gezet: 60 procent fruit en geen vet.

Een duidelijk antwoord op de vraag wat de zomerhit van 2010 wordt in softijs, bepalen uiteindelijk alleen de klanten. Wat zij zonder twijfel willen, is echter wel duidelijk: vooral veel keuze.

Twijfels? Test een zomer lang een softijsmachine

Een softijsmachine kopen, vergt een forse investering. Dat is vaak een behoorlijke drempel voor ondernemers die met softijs willen beginnen. De prijzen liggen tussen de 11.000 euro voor een eenvoudige machine tot 30.000 euro voor combimachines voor shake en ijs. Door de hoge brutomarge op softijs kan een machine wel snel worden terugverdiend.

Er is maar één manier om te weten te komen of softijs loont en dat is het gewoon (een zomer) te testen. Bijna alle machineleveranciers bieden mogelijkheden om een softijmachine te proberen via een huur- of leasemconstructie. De huur- of leasekosten die in de proefperiode zijn gemaakt, worden vaak geheel of gedeeltelijk afgetrokken van het afkoopbedrag. Wie uiteindelijk een machine wil kopen maar financiering bij de bank moeilijk voor elkaar krijgt, kan meestal ook bij de leverancier terecht.