artikel

Bestrijd dip met value for money

Fastfood

De kredietcrisis en de daarmee gepaard gaande economische malaise bieden juist de cafetariasector kansen. Actief ondernemer-schap is vereist.

Bestrijd dip met value for money

De economie zit in een dip en een deel van de horeca heeft het moeilijk. Ook de cafetariasector kampte het laatste kwartaal met een stagnerende omzetgroei. Hoewel dat niet opgaat voor alle cafetaria’s. Naast bedrijven die omzet verliezen, zijn er bedrijven die juist groeien. Actief ondernemen is het devies. ‘De betere cafetaria’s hebben een streepje voor bij de consument’, zegt Chantal de Hond van fabrikant Ad van Geloven. ‘Voor een goed product geeft de consument altijd geld uit.’

Afhaalmaaltijden

De Hond denkt dat er zeker consumenten zijn die kiezen voor een afhaalmaaltijd of cafetariabezoek in plaats van naar een restaurant te gaan. Datzelfde verwacht Annemieke Boering van Van Dijk Food. ‘Middenklasse restaurants en eetcafés krijgen het lastig’, voorspelt ze. ‘Hun gasten zijn zeker een doelgroep voor cafetariahouders.’

Kees van Amstel van cafetaria Akersloot, in de gelijknamige plaats, ziet dat al gebueren. ‘We zien een kleine stijging in de verkoop van afhaalmaaltijden. Het zou kunnen dat mensen die halen in plaats van een restaurant te bezoeken.’ Het consumentenvertrouwen staat op een absoluut dieptepunt, maar dat heeft volgens Maartje Douma van snackfabrikant Royaan vooral invloed op grote, dure aankopen, zoals auto’s. ‘Op de zogenaamde fast moving consumer goods heeft dat minder invloed. Dat biedt actieve ondernemers kansen om gasten bij restaurants weg te trekken.’

Geor Schuurman van Remia vindt het lasti te zeggen of de slechte economie een bedreiging is of juist een kans. Het zal volgens hem de tweedeling tussen goede en mindere bedrijven in de branche versterken. Hij ziet vooral een kans voor cafetaria’s die de kwaliteit op peil houden het ambacht benadrukken. ‘Cafetaria’s zouden zich meer als specialist moeten profileren. Benadrukken dat zij de plek zijn voor het lekkerste frietje.’

Zakelijke markt

‘Niet stilzitten, maar juist nu je kop boven het maaiveld uitsteken’, is het devies van Sjoerd Zwanenburg van Elite Salades en Snacks. HIj ziet kansen voor cafetaria’s op de zakelijke (lunch)markt. ‘Ik weet zeker dat vertegenwoordigers op hun declaraties worden aangesproken. Daarvan kunnen cafetaria’s met gezellige zitjes en een goed product zeker profiteren.’

Oscar Muis van Kiremko ziet 2009 niet somber in. ‘In Engeland is al langer een recessie aan de gang en daar gaat het juist goed met fish & chips-sector. Ze noemen het daar recession food.’ Muis verwacht dat in Nederland de consument restaurantbezoek zal inruilen voor cafetariabezoek. Hij maakt wel een kanttekening. ‘Alleen de betere cafetaria’s zullen daarvan profiteren.’

Willibrord Roskam van Roskam’s cafetaria in Houten vindt het lastig voor 2009 een inschatting te maken. ‘Ik heb geen idee wat het effect is van de verslechterende economie. Als ondernemer actief blijven, dat is het enige wat je kunt doen.’