artikel

Deense Smiley-sticker stemt consument en ondernemer tevreden

Fastfood

Resultaten van controles door de Deense Voedsel en Waren Autoriteit zijn al sinds 2001 openbaar. Controleurs plakken zelfs een Smiley op de voordeur. Al dan niet lachend, maakt de sticker onverbloemd duidelijk hoe een bedrijf scoort.

Deense Smiley-sticker stemt consument en ondernemer tevreden

Inspectierapporten van de Fødevarestyrelsen (de Deense Voedsel en Waren Autoriteit) zijn in Denemarken al sinds 2001 openbaar. Gecontroleerde bedrijven krijgen een sticker op de voordeur geplakt, bovendien moeten ze verplicht het controlerapport in het zicht van de consument ophangen. De regeling geldt voor horecabedrijven, bakkers, slagers, supermarkten, eigenlijk voor alle bedrijven waar voedsel wordt verwerkt of verkocht. De voedselveiligheid is sinds de invoering toegenomen, zegt de instantie.

Op het controlerapport is te zien hoe het bedrijf in het algemeen, en op specifieke onderdelen, zoals voedselveiligheid, hygiëne, labeling en het bijhouden van HACCP-gegevens, scoort. De slechtste score bepaalt welke Smiley het bedrijf in het algemeen krijgt. Dat kan een breed lachende zijn, een zuinig lachende, een rechte streep of een met de mondhoeken naar beneden. Als de score nog slechter is, wordt een bedrijf gesloten. Op het rapport zijn tevens de gegevens te vinden van drie voorgaande controles. Een bedrijf kan op eigen kosten een hercontrole aanvragen, maar de gegevens van de eerdere controle blijven altijd op een volgend rapport te zien.

De resultaten zijn niet alleen bij de bedrijven zelf zichtbaar, maar ook op internet in te zien via de speciale website www.findsmiley.dk van de Fødevarestyrelsen. Daar kan het publiek zoeken op soort bedrijf, bedrijfsnaam, in een specifieke plaats etc.

Elite Smiley

De populariteit van het systeem heeft ertoe geleid dat goed scorende bedrijven een extra beloning kunnen krijgen. In 2008 is de Elite Smiley ingevoerd. Die krijgt een bedrijf als vier achtereenvolgende inspecties een goed resultaat opleverden. De Elite Smiley is voor veel bedrijven een marketinginstrument geworden. Inmiddels heeft 47 procent van de horecabedrijven deze elitestatus.

Goede zaak

100 procent van de consumenten zegt het systeem te kennen en 97 procent meent dat de invoering een goe­de zaak was en is. Twee op de drie zeggen er daadwerkelijk op te letten.

De Deense horeca was bij de invoe­ring tegen het systeem, zei Henrik Mesmmer van Horesta (De Deense KHN) in 2006 in dit blad. ‘Ondernemers vrezen voor hun omzet als ze onverhoopt een slechte beoordeling krijgen.’ Maar de horeca is inmiddels om: 88 procent noemt de Smileys een ‘goed idee’ en 86 procent zegt dat de laatste Smiley die ze kregen een faire beoordeling was, ongeacht het resultaat. Bovendien zetten ze goede beoordelingen vaak in bij hun marketing en reclame.