artikel

Do’s and don’ts van de juryleden

Fastfood

Wat ging er mis tijdens de jurybezoeken? Heel wat, maar minder dan in voorgaande jaren. De branche professionaliseert en dat vertaalt zich in de Top-100-bedrijven. Het kan echter altijd beter, daarom ook dit jaar een reeks missers én tips voor een betere klassering.

Do’s and don’ts van de juryleden

Vitrine

Wie zijn vitrine enkel gebruikt als voorraadkast, kan het ding net zo goed buiten de deur zetten. Blikjes en aanstekers hebben niets in de vitrine te zoeken, net zomin als plastic fruit.

Opbakken van frites

Laten we beginnen met een doodzonde: opbakken van oude frites. Gebeurt dat nog anno 2007? Helaas wel. In de Top-100 teken je daarmee je doodvonnis. Merkt een jurylid dit op, dan wordt het bedrijf terstond uit de lijst gehaald.

Welkom

Nog steeds verliezen veel bedrijven punten door een slecht ontvangst. Ook dit jaar kwamen juryleden onvriendelijke mensen tegen achter de counter. Of medewerkers, die de nieuwe klanten niet eens opmerkten. Of die je alleen glazig aankijken en dan ‘zeg het maar’ mompelen. Maar, het komt steeds minder vaak voor. Wel blijven oppassen, want de meeste Top-100 punten worden verspeeld door onvriendelijk of onbekwaam personeel.

Bedrijfskleding

Met bedrijfskleding gaat het de goede kant op. Juryleden kwamen in bijna alle zaken bedrijfskleding tegen. Natuurlijk is daar heel wat verschil in: van eenzelfde schort tot een complete outfit. Wel was het grappig om te lezen dat de medewerkers regelmatig keurig waren gekleed en de eigenaar in zijn koffie door de zaak liep. U dient natuurlijk wel zelf het goede voorbeeld te geven.

Sieraden

Wij verzinnen de regels niet. Slechts één gladde ring is toegestaan. Toch zijn grote hoeveelheden sieraden een jaarlijks terugkomend fenomeen. Niet alleen medewerkers, maar ook eigenaren zijn behangen met allerlei juwelen. Piercings zijn in de horeca eveneens ‘not done’. Daarop gaat de jury volgend jaar nog strenger letten.

Hygiëne

Over het algemeen troffen de juryleden dit jaar minder smerige zaken aan dan vorig jaar. Wel blijft het oppassen met handelingen tijdens het werk. Geld aannemen en zonder handen te wassen een broodje smeren, kwamen we nog behoorlijk vaak tegen.

Versbeleving

Versbeleving is een woord, dat in de branche vaker zal klinken. Salades, sappen, fruit en gezonde broodjes maken een steeds groter deel uit van het assortiment. Oja, voor het geval u het nog niet weet, huzarenslaatjes vallen niet onder de noemder ‘versbeleving’.

Details

Vaak blijven ook punten liggen door vergeten details. Geen papieren handdoekjes meer op het toilet, een vieze afvalbak, geen servetje mee bij de bestelling, een spinnenweb in een hoek. Kortom, loop eens geregeld als gast door en om uw zaak. Wees zelfkritisch, kijk bij anderen en leer daarvan. Dat doet wonderen en levert minder verliespunten op in de Top-100.

Niet doen Wel doen
De klanten weten me wel te vinden. Even aan de overkant gaan staan om te kijken of de zaak daadwerkelijk stopkracht bezit.
Het leuke aan mijn werk is dat ik lekker kan babbelen met collega’s. Een praatje mag, maar als er gasten zijn, staan die centraal.
Stoïcijns één voor één klanten helpen., Bij drukte nieuwe klanten opmerken en ze alvast begroeten.
Oorbellen, ringen en piercings moeten kunnen. Niet meer dan één gladde ring is toegestaan.
Een schoon T-shirt en schort is genoeg. Uniforme bedrijfskleding bestaande uit minimaal een gestreken bloes en een mooie sloof of schort.
Mooi, lang haar mag best gezien worden. Lang haar moet in een staart of opgestoken.
Het is druk, de tafeltjes ruim ik straks wel op. Mijn zaak moet er altijd goed uitzien. Tafeltjes moeten weer zo snel mogelijk schoon en opgeruimd zijn.
Met meerverkoop val ik klanten lastig. Ik ken mijn klanten en weet bij wie ik wel aan meerverkoop kan doen.
Ik maak het toilet na sluitingstijd schoon. Het toilet is een visitekaartje. Ik kijk regelmatig of alles schoon is.
Verantwoord frituren, wat kan mij dat schelen. Vast vet is goedkoper. Als we als branche een beter imago willen, moeten we dat samen doen. Verantwoord frituren is een goede zaak, zeker ook voor mijn klanten.
Mijn vitrine is ook een voorraadkast Mijn vitrine is een eye catcher in mijn zaak.
Reclame is goed. Ik behang mijn hele zaak met acties en promoties. Reclame moet opvallen en iets toevoegen. Ik ga daar op een slimme manier mee om.
Leuk dat mijn zaak in de Top-100 staat. Ik hang een postertje op in mijn zaak. Ik laat iedereeen weten dat mijn zaak in de Top-100 staat. Ik nodig lokale media uit en promoot het bij mijn klanten.
Gezonde producten? Dat willen mijn klanten niet. De vraag naar gezonde producten gaat toenemen. De klant moet weten dat ik die producten ook verkoop.