artikel

Genieten

Fastfood

De consument gaat om verschillende redenen naar een cafetaria. Vooral om lekker te eten. Hij wil van zijn patatje of snack genieten. Daar is ook helemaal niets mis mee.

Genieten

De producten uit de cafetaria hebben nog altijd een ‘vet’ imago. Dat beeld is niet (meer) correct. Er is veel aandacht van de media voor gezondere voeding. En de consumenten hechten daaraan veel belang. Zo zijn de consumentenbestedingen aan duurzame voeding in de Nederlandse supermarkten in het eerste halfjaar van 2011 met 39,1 procent gestegen ten opzichte van 2010.

Met andere woorden: er wordt steeds meer de nadruk gelegd op duurzaamheid en op verantwoord omgaan met eten en drinken. De Nederlandse fastfoodsector is daar ook serieus én goed mee bezig. Het verantwoord frituren is bij 61 procent van de cafetaria’s ingevoerd. Waar blijven die andere cafetaria’s? 39 proent van de cafetariahouders doet niets of té weinig aan verantwoord frituren, dus aan verantwoordelijk genieten. Ik vind dat kwalijk én zorgelijk.

Verantwoord, gezond genieten, dat is waar het in de toekomst om gaat. Schrap de term vette hap en alles wat daaraan relateert. Leg de focus op lekker en genieten. Vertel het, draag het uit. Goed voor imago van de branche, goed voor uw eigen imago.

Harrie Leijten