artikel

Sexy

Fastfood

Om me heen wordt geschreeuwd om vakbekwame mensen. Daaraan is een groot tekort. Dat brengt de bedrijven én de sector in gevaar. Het tekort aan mensen heeft vooral met imgo te maken. De snackwereld wordt gezien als een branche van hard werken, onprettige werkuren en ‘vieze frituurlucht’.

Sexy

Daarom kiezen jongeren voor wat anders. Gaan Chinezen onze sector overnemen? Of gaan we als sector aan de slag om voldoende goede mensen te laten instromen?

Ondernemers hebben hierin ook een grote verantwoordelijkheid. Volgende maand wordt de Cafetaria Top 100 bekend gemaakt. Ik ga u niets verklappen. Wel dat op die lijst veel bedrijven staan die ene fantastische bijdragen leveren aan een goed branche-imago. Maar er zijn zo’n 4800 cafetariabedrijven! Imago is veelomvattend: de kwaliteit van producten, hygiëne, presentatie en personeel.

Ik hoor dat de sector ‘sexyer’ met zijn. Wat houdt dat in? Een blonde mevrouw, op hoge hakken en met felrode lippen achter de frituur? Ik denk het niet. Het draait om vriendelijkheid, aandacht voor de klant, attent zijn, correct in de omgang, een goede werksfeer én een goed product. Daar draait het om. Dat motiveert jongelui om bij de snacksector te willen horen? Of dat sexy is? Noem het zoals u het wilt.

Harrie Leijten

Hoofdredacteur Snackkoerier