artikel

Topkroketje

Fastfood

Snacks zitten al jaren in het vette verdomhoekje. Te pas en te onpas roept weer eens een ‘deskundige’ dat een snacktax nodig is om Nederland tegen zichzelf te beschermen. Kortom, snacks hebben een fout imago. Maar.., daar lijkt nu verandering in te komen.

Topkroketje

De strijd tegen dit imago van inferieur, vet en ongezond leek niet te winnen. Ongeacht het feit dat snacks de laatste jaren steeds gezonder zijn geworden en ondanks de introductie van een Snackwijzer, bleef het vechten tegen de bierkaai.

Daarin lijkt verandering te komen door steun uit onverwachte hoek. Nu de culinaire elite van Nederland zich met snacks bezighoudt, en met de kokret in het bijzonder, verandert het imago in een rap tempo. Topkoks ontwikkelen kroketten, en schrijven er boeken over. De Telegraaf houdt een krokettenwedstrijd. Cas Spijkers is met leerlingen op zoek naar de gezondste kroket en introduceerde onlangs een kroket van superieure kwaliteit. Al die iniatieven en aandacht plaatsen de kroket in een ander daglicht. De aandacht verschuift van de calorie naar de smaak. Van dikmakend naar lekker.

En daarin zit het belangrijkste positieve aspect voor de snackbranche. Een lekker verwenproduct mag immers een beetje ‘fout’ zijn, want dat eet je niet iedere dag. Dat is precies wat de sector al jaren als een roepende in de woestijn verkondigt. Op zijn tijd snacken is niet ongezond. Af en toe een snackje past in een verantwoord eetpatroon. En nu de topkoks zich er mee bemoeien, mag je het gewoon ook weer lekker vinden.

Ron Jansen, redacteur Snackkoerier