artikel

Vijf stappen naar meer frisverkoop

Fastfood

Je moet het koelen en verkopen. Frisdrank en water, waarschijnlijk de meest gemakkelijke verkoopproducten in de cafetaria. Qua verkoop lopen cafetariahouders nog mijlen achter op de fastfoodketens. Breng daar verandering in.

Vijf stappen naar meer frisverkoop

Even de kille cijfers. Bij de grote fastfoodketens bestelt 61 procent van de klanten iets te drinken bij het eten. In de fastservicebranche, waar cafetaria’s onder vallen, is dat slechts 19 procent. Zelfs de pompstations scoren beter met 25 procent, zo blijkt uit onderzoeken van Coca-Cola. Kortom er is werk aan de winkel. Omzet blijft liggen. Snackkoerier zocht contact met grote leveranciers en stelde een tiplijst samen om meer frisdrank te verkopen. Moeilijk is het niet. Bedenk dat tien drankjes per dag extra verkopen, aan eind van het jaar kassa betekent: zo’n € 7000,-.

Tip 1: Laat het zien

Wie frisdrank in huis heeft, moet dat wel laten zien. Een paar blikjes gekoeld onder de toonbank zijn uiteraard niet verkoopbevorderend. Hetzelfde geldt voor de combinatie blikjes en snacks in de vitrine. Wie meer frisdrank wil verkopen, ontkomt bijna niet meer aan een open koeling of wandkoeling. Achter een glazen deur dient het er geordend uit te zien. Een goed gevulde en ordentelijke koeling (met schone deuren) stimuleert de verkoop. Het beste is dat klanten zelf hun product kunnen uitzoeken. Zelf pakken zorgt voor meer verkoop. Af en toe zal er één worden gegapt, maar dat weegt niet op tegen de extra omzet die het genereert.

Tip 2: Vast onderdeel menu

Een van de successen van grote fastfoodketens wat betreft drankverkoop is de combideal. Drankje als vast onderdeel van een menu of in combinatie met een snack, leidt gegarandeerd tot succes. Het is een logische combinatie voor de meeste klanten en snelle manier om de frisdrankomzet op te krikken. Wel is promotie van de menu’s en combideals een voorwaarde.

Tip3: Vraag het dan!

‘Wat wilt u erbij drinken?’ Dat is een heel normale vraag in een restaurant of eetcafé, dus ook in een cafetaria. Helemaal als die cafetaria ook aan plateservice doet. Wie iets gaat eten, wil daar normaliter iets bij drinken. Stamgasten die afhalen, kunnen uiteraard worden overgeslagen bij deze vraag. Bij passanten is de vraag wel weer heel zinvol. Vorig jaar hield Coca-Cola een prijzenactie bij cafetariaformules waarbij medewerkers werden gestimuleerd om de frisdrankvraag te stellen. Bij enkele bedrijven steeg de frisdrankomzet met 60 procent. Momenteel werkt de frisdrankgigant aan een dergelijk programma voor individuele cafetariahouders. Ondernemers kunnen het natuurlijk zelf ook doen, door medewerkers die het hoogst scoren met meerverkoop te belonen. Belangrijk bij het vragen blijft de glimlach.

Tip 4: Bepaal juiste positie

Zoals al eerder gemeld, moet frisdrank worden gezien. De beste positie is volgens deskundigen daar waar de beslissingen worden gemaakt. Dus direct bij de counter in een koelkast met glazen deur of in een kleine open koeling. Formule Kwalitaria heeft in een aantal nieuwe zaken de frisdrank zelfs voor het grijpen liggen in een open koelkast die in de balie is verwerkt, met de opening naar de consument toe. Kortom klanten verleiden en het ze zo gemakkelijk mogelijk maken.

Tip 5: Verkoop product met marge

Blikje of pet-fles. De fabrikanten raden uiteraard aan om pet-flessen te verkopen. Pet- of glasverpakking garandeert een betere smaak. Bovendien betekent het voor hen én voor de ondernemer meer marge. Klanten ervaren een flesje vaak als prettiger, omdat ze deze kunnen afsluiten en meenemen. Gemiddeld 36 procent van de klanten bezoekt een cafetaria tijdens het winkelen. Een flesje wat ze kunnen meenemen is dan wel zo handig. Voor mensen met plateservice zijn ook de glazen horecaflesjes interessant. Daar zit minder in, waardoor klanten eerder geneigd zijn een tweede bestellen. Postmix-installaties worden door leveranciers eigenlijk alleen geplaatst op locaties met zeer veel traffic, zoals grote fastservice-restaurants. Hoge kosten en smaakvervorming, wegen niet op tegen verpakte frisdranken en waters.

Actielijst: