artikel

Cafetaria Top 100 nummer 1: Snacksalon De Schelp, Roelofsarendsveen

Fastfood

De drempel laag houden. Dat is wat Norder beoogde toen hij De Schelp, inmiddels zo’n drie jaar geleden, verbouwde. Wel luxe, maar niet te. ‘Het mag niet intimideren. Iedereen moet zich thuis voelen, van bouwvakker tot burgemeester.

Cafetaria Top 100 nummer 1: Snacksalon De Schelp, Roelofsarendsveen
Cafetaria Top 100 nummer 1: Snacksalon De Schelp, Roelofsarendsveen

Op de eerste etage is een zitgedeelte gerealiseerd. ‘Collega’s verklaarden me voor gek. Het zou een zooitje worden en ik zou de investering niet terugverdienen.’ Norder zette door en heeft daar geen spijt van. Bij de tafels zit een touchscreen waar gasten kunnen bestellen, hun mail checken en een spelletje spelen. ‘Daardoor is de bovenverdieping zelfs favoriet bij veel gasten.’

Trendy interieur

Het interieur is trendy, maar toch tijdloos en met makkelijk aan te passen accessoires zoals
visuals. Lcd-schermen met narrowcasting vallen op. ‘Dat verzorgen we zelf, dat scheelt flink in de kosten.’ Bij binnenkomst loopt de gast ‘tegen de counter aan’. Rechts daarvan staat een prachtige, ronde, draaiende schepijsvitrine. Norder overweegt om dit
gedeelte, bij de entree, iets te vergroten. ‘De spitsdrukte schrikt gasten soms af. Als we meer ruimte maken, lijkt het al snel minder druk.’

Brede kaart

De menukaart lijkt op het eerste gezicht breed. Van klassieke snacks, frites en schnitzel tot aan biefstuk, lekkere broodjes en pizza toe. Alle gerechten zijn echter snel te maken. ‘De kaart is breed’, beaamt Norder, ‘maar de inkoop is smal.’ Ingrediënten worden voor verschillende gerechten ingezet, zoals zalm bij de luxe broodjes, salades en pizza. ‘Door te combineren krijg je
ook een goede omloopsnelheid en voorkom je derving.’

Routing

De routing en indeling zijn door de jaren geoptimaliseerd. Daardoor kan één medewerker de zaak draaien in de rustige uren. ‘Door de open keuken is er contact met binnenkomende gasten.’ Er staan drie bakwanden, waarvan één exclusief voor de bezorgbestellingen. Norder rekent een flink bedrag voor het bezorgen. Bestellingen moeten hoger zijn dan €17,50 en daar komen nog eens €4,50 bezorgkosten bij; boven de €35 is bezorgen gratis. ‘We bezorgen één bestelling per rit om de kwaliteit te waarborgen.’

Norder wordt, ondanks zijn ruim 25 jaar ervaring, nog wel eens verrast door gebeurtenissen. Na een slap voorjaar maakt hij nu een omzetplus. Maar waar die aan te danken is? ‘Ik zou het graag willen weten, want dan weet ik ook hoe ik het kan vasthouden.’

www.schelp.nl