artikel

Cafetaria Top 100 nummer 2: Bon Appetit, Rijsbergen

Fastfood

Kwaliteit en continuïteit zijn de twee eigenschappen die Bon Appetit kenmerken. Vorig jaar vijfde, het jaar daarvoor derde en nu dan tweede. De verschillen aan de top zijn heel klein en als je dan zo constant weet te scoren, is dat een prestatie van formaat.

Cafetaria Top 100 nummer 2: Bon Appetit, Rijsbergen
Cafetaria Top 100 nummer 2: Bon Appetit, Rijsbergen

Van Es bouwde zijn cafetaria gestaag uit tot wat het nu is. Een bedrijf met zestig zitplaatsen binnen en 120 buiten. De plannen voor
verdere uitbreiding liggen al klaar. Hij wil 120 vierkante meter bijbouwen voor meer zitplaatsen. ‘Wat we in de zomer buiten hebben zitten, willen we in de winter ook binnen kunnen herbergen. We merken dat mensen nog wel eens omdraaien
omdat ze niet kunnen zitten.’

Dat het zo druk kan zijn, is bijzonder. Rijsbergen telt ‘slechts’ zo’n vijfduizend inwoners. Eigenlijk te weinig voor een cafetaria van het formaat van Bon Appetit. De gasten komen uit de wijde omgeving. Volgens Van Es mede door het zeer ruime assortiment met zo’n tachtig snacks. ‘Daar staan we om bekend. Door de jaren heen zorgt dat voor veel vaste gasten omdat iedereen iets van zijn gading kan vinden.’ Naast de talrijke snacks en de zelf voorgebakken verse frites staan er mooie salades en plates op het menu. Twee jaar geleden kwam er zelfs een houtgestookte pizza-oven. ‘Het is mooi om te zien en een pizza klaarmaken gaat daardoor net zo snel als het bakken van een frietje’, legt Van Es uit. De omzet in pizza’s groeit, maar ze zijn geen hardloper. ‘Ze dienen als gastentrekker. Door de pizza’s komen er groepjes die anders niet bij ons zouden komen eten.’ Ook in de ochtend kunnen gasten al
terecht voor een verzorgd kopje koffie met warm appelgebak, geserveerd met een bolletje ijs uit de naastgelegen ijssalon.

Snelheid

Bestellingen moeten bij de counter geplaatst worden. In de zaak wordt het bestelde aan tafel gebracht. Gasten die op het terras zitten, krijgen een pieper mee. ‘Daardoor voorkom je een lange rij van wachtenden voor de counter.’ Voor een kopje koffie of een ijsje verwijst hij in de avondspits de gasten het liefst naar de ijssalon. Het draait allemaal om snelheid. ‘Ik wil een tafel zo kort mogelijk bezet houden, dan kun je het meest uit de piekuren halen.’

De afgelopen jaren had Van Es de pech dat de Top 100-winnaar steeds uit het zuiden kwam. Daardoor liep hij elke keer een regio-award mis. Dit jaar mag hij zich met recht de tweede van Nederland én de beste van het cafetariarijke Noord-Brabant noemen.

www.bonappetitrijsbergen.nl