artikel

Cafetaria Top 100 nummer 3: Family Fijnaart, Fijnaart

Fastfood

In een dorp als Fijnaart draait het er vooral om dat gasten je de klandizie gunnen. Je moet een gewaardeerd onderdeel zijn van de gemeenschap om te kunnen slagen. ‘We komen niet van hier, maar zijn snel geïntegreerd’, zegt Annette van Lenten. ‘We hebben laten zien dat we iets over hebben voor het dorp.

Cafetaria Top 100 nummer 3: Family Fijnaart, Fijnaart
Cafetaria Top 100 nummer 3: Family Fijnaart, Fijnaart

Dat begon met de basisschool die graag frites met Kerst wilde serveren. ‘Ze vroegen om een korting, wij hebben gezegd dat ze het voor niks kregen.’ Met de avondvierdaagse is er iedere avond een gratis traktatie of korting, zoals een frikandel voor €0,50. ‘Sindsdien is het aantal deelnemers aan de vierdaagse verdubbeld.’ Ook zorgden ze tijdens de jaarlijkse feestweek voor hapjes bij een bejaardenmiddag en ijsjes voor een kindermiddag. Inmiddels zijn ze stevig verankerd in de gemeenschap.

Goed gevoel

Voordat hij ondernemer werd, werkte Henk van Lenten als bedrijfsleider in diverse cafetaria’s. Hij had nooit verwacht dat hij zelfstandig ondernemer zou worden. ‘Je moet voor jezelf beginnen’, zeiden ze vanuit de formule. Zonder dat zijn vrouw het wist, ging hij naar het pand kijken dat ze hem aanboden. Het gevoel was goed. ‘Maar je moet het wel met de hele familie willen.’
Na een half jaar was de kogel door de kerk. Het pand, een voormalige kroeg met klein restaurantje, is verbouwd tot een cafetaria met een afgescheiden zitgedeelte, waar laagdrempelig kan worden gedineerd. ‘We schenken ook een biertje en een glaasje wijn. De gasten hebben echt het gevoel uit eten te zijn.’

Harde, diepe acties

Begin dit jaar stond, net als bij veel andere cafetaria’s, de omzet onder druk. Samen met de formule zette hij harde, diepe acties op. Daarnaast biedt hij doordeweeks voordelig plates aan om gasten naar het
zitgedeelte te trekken. ‘Happy-menu’s voor crisisprijzen (€7,50)’, zegt Van Lenten. Ook serveert hij een opvallend luxe maandmenu. In september was dat een kalfsribeye met dessert voor €11,75. ‘Je moet wel actief aan bijverkoop doen, zoals een tweede drankje, om de marge op peil te brengen.’ Want die komt hierdoor onder druk. De marge bedraagt nu 66,8 procent’, heeft hij de cijfers paraat. ‘Momenteel kiezen we voor een iets lagere marge bij een hogere omzet’, zegt hij gedecideerd.

www.daarblijfjeeten.nl