artikel

Cafetaria Top 100 2014 nummer 2: Alida’s Smulpaleis, Roden

Fastfood

Publieksprijswinnaar en superstijger. Alida’s Smulpaleis heeft weer een mooie prestatie geleverd. Als enige Noordelijke afvaardiging in de top-10, gaat deze topcafetaria er dit jaar vandoor met het zilver.

Cafetaria Top 100 2014 nummer 2: Alida’s Smulpaleis, Roden

Op meerdere vlakken is Alida’s Smulpaleis een ‘vreemde’ eend in de bijt. De top-10 bestaat in 2014 uit voornamelijk Zuid-Holland en Noord-Brabant. Daarnaast nog twee cafetaria’s in aangrenzende provincies Utrecht en Limburg. Maar voor de nummer twee van deze lijst toog de jury naar het hoge noorden. Op de grens van Groningen en Drenthe vinden we Roden, omringd door gemeenten als Norg, Leek en Peize. Alida’s Smulpaleis houdt de eer van het Noorden echter meer dan hoog. De mystery visitor laat er geen twijfel over bestaan in zijn rapportage: ‘Ik kan werkelijk niets bedenken wat hier niet goed zou zijn.’

Gastvrijheid

Dat begint al met de aanstekelijke gastvrijheid van de medewerkers. Zodra je binnenkomt lijkt het alsof iedereen in de houding schiet en je met een vriendelijke glimlacht welkom heet. Het wordt nooit als ongemakkelijk ervaren. Iedereen hier gaat opvallend goed gekleed (zie kader rechtsboven) en is correct, vriendelijk en gastvrij in de benadering.

 

Productkeuze

De kaart is een blikvanger. Veel foto’s en dat doen ze hier allemaal zelf. ‘Gewoon met de iPhone’, klinkt het nuchter Drents uit de mond van Jan Willems. Dat geldt voor alle foto’s, ook die op de boarding buiten. Daarnaast zien we veel streekproducten zoals de Eierbal en de eigengemaakte gehaktbal en hamburger. Maar ook exotische namen als de Surinaamse Berenhap en Patatje Bangkok. We zijn in Drenthe dus ook het Patatje Hunnebed ontbreekt niet. Hier werken ze overigens alleen samen met A-merken.

 

Beleid

Jan en Alida Willems zijn al weer achttien jaar in de weer met Alida’s Smulpaleis. Alida sinds 1996, met een spijkstaalwagen. Twee jaar later kwam Jan Willems erbij. In 2002 werd er een moderne snackwagen gebouwd en sinds 2011 zit het bedrijf in het huidige pand. Absoluut pluspunt is het feit dat er verantwoord gefrituurd wordt, afval wordt gescheiden en er gebruik gemaakt wordt van energiezuinige apparatuur.

 

Uitbreiding

Sinds Alida’s Smulpaleis in het ‘vaste pand’ zit, is er een groei van zo’n 30 tot 35 procent gerealiseerd. Het heeft de ondernemershonger niet mogen stillen. Als de gemeente de nieuwe uitbreidingsplannen goedkeurt, verwachten Jan en Alida met nog 25 procent te kunnen groeien. Voorlopig is de jury van de Cafetaria Top 100 onder de indruk en het zorgt ervoor dat de Trots van het Noorden dit jaar zeventien plaatsen stijgt en meer dan verdiend eindigt op een fraaie tweede plek.

 

Goed gekleed het halve werk

Wat vrijwel iedere bezoeker en dus ook de diverse juryleden direct opvalt: het personeel en de ondernemers zelf lopen er piekfijn bij. In de kenmerkende geel-zwarte outfits is iedere medewerker van Alida’s Smulpaleis van ­kilometers afstand herkenbaar. Zoals ze werken, zo zien ze eruit: correct, netjes en op en top professioneel.

Ultra-actief aansporen en vermarkten

Bij Alida’s Smulpaleis zijn ze super actief waar het gaat om klantenbinding en social media. Het zorgt ervoor dat de Publieksprijs steevast in handen komt van het Rodense bedrijf. Gasten worden via posters en op beurzen opgeroepen om te stemmen. Ze worden beloond met bijvoorbeeld een gratis koffie of ijsje . Wat ook een pluim verdient, is het uitdragen van de winst. De publieksprijs 2013 prijkt op de bruine zakken die duidelijk zichtbaar in de vitrine liggen. Daarnaast wordt er op de schermen ook overduidelijk melding gemaakt van het winnen van de publieksprijs, dat ze de beste van Drenthe zijn, ‘Cafetaria van het Noorden’ etc. Dat is nou vermarkten voor gevorderden.