artikel

Cafetaria Top 100 2014 nummer 3: Snackpoint Zöstere, Susteren

Fastfood

Snackpoint Zöstere wist vorig jaar de Cafetaria Top 100 niet te halen. Dit jaar slaat het bedrijf van Roger en Marlie Gielen echter hard toe: de cafetaria is de hoogste nieuwe binnenkomer op plek drie. 
De jury was onder de indruk van het vakmanschap en de netheid. ‘Dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Cafetaria Top 100 2014 nummer 3: Snackpoint Zöstere, Susteren
Snackpoint Zöstere Feurthstraat 95 6114 CT Susteren www.snackpoint.com

Een entree om ‘u’ tegen te zeggen. Snackpoint Zöstere komt uit het niets binnen op de derde plek van de Cafetaria Top 100 2014. Daarmee overtreft het Limburgse bedrijf de hoogste nieuwe binnenkomer van vorig jaar; De KomEet uit Schijndel, dit jaar op 5, kwam toen binnen op plek 6. Snackpoint Zöstere, Limburgs voor Susteren, wordt gerund door Roger en Marlie Gielen en hun bedrijfsleider Guido Soons. Roger Gielen, formulemanager, is effectief weinig aanwezig in de zaak, zo geeft hij zelf aan. Het zijn zijn vrouw Marlie en Guido Soons die op de vloer de boel draaiende houden. Wat de jury opvalt, zijn de relatief korte openingstijden. Van half vijf ’s middags tot half tien ’s avonds, zes dagen in de week. ‘Meer is niet nodig’, aldus Roger Gielen. ‘Limburgse dorpen als Susteren stromen overdag leeg, mensen werken in omliggende, grotere gemeenten als Sittard-Geleen en Roermond. Wij verdienen het in die dertig uur.’ En dat gebeurt onder meer onder de bezielende leiding van Guido Soons, bedrijfsleider. Opgeleid als chef-kok, wisten Roger en Marlie Gielen hem over te halen zijn werkgever, sterrestaurant Chateau Neercanne te verruilen voor deze functie bij Snackpoint Zöstere.

Halve haantjes

Wat verder opvalt, niet alleen de jury, maar iedereen die Snackpoint Zöstere passeert: de grote rotisserie voor de zaak. Hierin draaien haantjes aan het spit en die verspreiden een meer dan verleidelijke geur. ‘Ik heb mensen voorbij zien rijden en in hun stuur zien bijten’, lacht Gielen. En die lach is terecht: wekelijks vliegen er zestig tot tachtig halve hanen de deur uit. Het verse pasteitje dat we op de counter onder de fraaie glazen stolp aantreffen, heeft een vulling van diezelfde haantjes.

Spik en span

Roger Gielen geeft het zelf toe: hij is zelf nogal van het opruimen en de netheid. En dat is enorm terug te zien in het bedrijf zelf. Zowel voor als achter de schermen is er geen vuiltje te bekennen. In de zaak zelf is alles schoon, strak en opgeruimd. Achter de schermen is geen doos of emmer te vinden. Alles is keurig opgeruimd en weggezet in gelabelde curverkratjes. Deze staan op hun beurt weer netjes in rekken. ‘Dit heb ik nog nooit meegemaakt’, mompelt een geïmponeerd jurylid.

Personeel meer dan alleen werknemer

Bij Snackpoint Zöstere hechten ze veel waarde aan de medewerkers, er is meer dan gemiddelde aandacht voor hen, veelal scholieren. En schoolprestaties tellen mee in het bedrijf. Zo nam Gielen al het personeel mee voor een inspiratiereis naar Florida, zestien man sterk. Maar van tevoren was duidelijk gemaakt: wie op school bleef zitten, mocht niet mee.