artikel

Bellen met Frans van Rooij over AD Friettest

Fastfood

Frans van Rooij reageerde vrijdag 18 april in een open brief aan Paul Hovius op de jaarlijkse AD Friettest. Daarin maakte de ProFri-directeur duidelijk dat de juryrapporten slechts geschreven waren ter vermaak van en sensatie voor de lezer en niets te maken hadden met de beoordeling van friet. Hoogste tijd om eens even met hem te bellen.

Bellen met Frans van Rooij over AD Friettest
Bellen met Frans van Rooij over AD Friettest

Heeft u (al) een reactie gehad van Paul Hovius?

‘Ja, hij heeft me een mail gestuurd en me verteld dat verschillende ondernemers in de lijst flink naar hem hebben uitgehaald. Ook wij hebben als ProFri veel verontruste reacties gehad. Hovius geeft aan dat de AD Friettest een prachtige promotie is voor de branche, maar dat gevoel krijg je absoluut niet bij het lezen van de beoordelingen en de uitspraken in de verschillende artikelen.’

In uw open brief schrijft u dat het smaakoordeel en de eindconclusie enkel geschreven zijn ter vermaak van en sensatie voor de lezer en dat geen sprake is van een beoordeling maar een veroordeling?

‘Vooropgesteld: voor ondernemers met een slechte beoordeling moet dit een wake up-call zijn. Maar er is sprake van een momentopname en we hebben te maken met een natuurproduct, dat niet altijd dezelfde kwaliteit kan hebben. Daar komt bij dat een flink aantal beoordelingen niet gaat over de friet, maar over andere zaken. Ik licht er één uit. Over de nummer 122 wordt geschreven: ‘Je treft eerder Geert Wilders in een moskee aan dan goede friet bij deze cafetaria’. Dat is wat ons steekt.’

Maar waar rook is, is toch ook vuur?

‘Absoluut, maar dan moet er wel worden beoordeeld op basis van objectieve criteria. Kijk naar de manier waarop wordt geschreven over bepaalde fabrikanten. Zij hebben het productieproces prima in de hand en leveren voorgebakken friet met een bepaalde (basis)kwaliteit. In aanloop van de nieuwe oogst in het najaar zou die kwaliteit in het geding kunnen komen, maar dat geldt ook voor de ondernemers die zelf snijden en voorbakken. Alle bedrijven zijn in twaalf dagen slechts één keer bezocht, een korte periode waarin de beoordelaars dus alleen maar friet eten. Het eerste frietje van die dag zal anders beoordeeld worden dan de tiende. Veel factoren en mogelijke vooroordelen zijn van invloed op de beoordeling. Die vooroordelen lees je in elk geval door heel de uitgave van afgelopen zaterdag heen.’

Tijd voor actie dus?

‘Daar werken we met ProFri hard aan. We hebben als vakvereniging de focus op vakkennis en vakmanschap en het zichtbaar maken ervan richting de consument. Onder andere de Nationale Week van het Friet en een keurmerk voor de professionele frituurder moeten ons daarbij gaan helpen. Vanaf het najaar gaan we het keurmerk geleidelijk aan uitrollen.’

Meer over het keurmerk in de editie van Snackkoerier, die zaterdag 3 mei verschijnt.’