artikel

Klanten belonen als ze bestelling op tijd afhalen

Fastfood

Logistiek in een cafetaria is een complex probleem. Afhalen, bezorgen, ter plekke eten. Er zijn diverse stromingen die door elkaar lopen. En tegenwoordig komt daar ook het online bestellen nog bij. Via een eigen systeem, of via thuisbezorgd.nl of andere kanalen. ‘Probeer zelf de kwaliteit in de hand te houden, maar online diensten kunnen zeker extra omzet opleveren,’ zegt Milo Berlijn.

Klanten belonen als ze bestelling op tijd afhalen
'Klanten belonen als ze bestelling op tijd afhalen'

Milo Berlijn nam de workshop logistiek voor zijn rekening tijdens de eerste Cafetaria Bootcamp op 19 mei in Woerden. ‘Tijd is een bepalende factor in de cafetaria. Komt een klant zijn friet tien minuten te laat ophalen? Dan is het koud. Wie zegt er wel eens: ‘Helaas meneer, u bent iets verlaat, ik kan deze friet niet meer meegeven, U moet even wachten, ik bak nieuwe voor u! Zeker weten dat deze meneer de volgende keer op tijd komt!’

‘Of wie beloont klanten die wel op tijd zijn? Een complimentje, maar een klein cadeautje kan ook. Stel er gewoon voorwaarden aan. Soms moeten we de gasten ook gewoon opvoeden. Kijk ze niet kwaad aan als ze 15 minuten te laat zijn, maar leg uit waarom ze nu toch nog moeten wachten: deze friet is niet meer van de kwaliteit die u wilt leveren.’

Korting buiten de spits

Berlijn geeft de aanwezige ondernemers nog een tip om de piekbelasting te verlagen. ‘Geef consumenten korting als ze voor pakweg vijf uur of half zes bestellen en na 20 uur. Deze tijden past u natuurlijk aan aan uw eigen piekmomenten. Of doe speciale aanbiedingen op lunchmomenten. Zo kunt u proberen de druk op de logistiek tijdens de spits te vrminderen.’

Online bestellen

‘Volgens Berlijn is internet als aankoopkanaal niet meer weg te denken uit onze samenleving. ‘Het is makkelijk, snel en gasten kunnen niet teleurgesteld worden door een medewerker. Die computer zegt elke keer: Bedankt voor uw bestelling! Berlijn toont cijfers ter ondersteuning: de gemiddelde afhaalbestelling in een fastservicerestaurant heeft een waarde van 6 euro. Een online bestelling: 18,17 euro. 95 Procent hiervan is afhaal. Online bestellen mensen 30 tot 40 procent meer. Ze betalen elektronisch en voelen niet de harde waarde van het geld als ze contant betalen.’