artikel

Blijven innoveren met hamburgers

Fastfood 31

Hamburgers zijn hot. Restaurants zetten het product op de kaart zetten en ook de retail speelt erop in. Zo kondigde Albert Heijn onlangs aan versgebakken hamburgers te gaan verkopen in een nieuw te openen AH to Go aan de snelweg. Onderscheidend vermogen is van levensbelang. Kansen grijp je door je creativiteit te gebruiken en te blijven variëren. Producenten en leveranciers helpen je op weg met tips en tricks.

Het succes van de hamburger schuilt in de eenvoud, ziet ook Frank van den Bos van Izico Snacks. ‘Het product is simpel, maar gecombineerd met kaas, groente en lekkere toppings op een handzaam broodje vormt het een heerlijk concept. Door te wisselen met sauzen, toppings – bijvoorbeeld uitjes, ei en groente – en bijproducten – zoals verschillende soorten kaas en slavariaties – kun je makkelijk een nieuwe variant toevoegen of vervangen. Varieer ook met de burgers zelf; denk aan een (extra grote) rundvleesburger, maar ook aan een crispy burger of kipburger. Die laatste wordt steeds populairder, vooral bij jongeren.’

Izico Snacks biedt verschillende soorten hamburgers aan, bijvoorbeeld de voorgegaarde hamburgers van Beckers. ‘Daarnaast zijn we enorm succesvol met het Bicky- hamburgerconcept’, vertelt Van den Bos. ‘In België is de Bicky Burger zelfs de meest verkochte burger in de cafetaria en momenteel zijn we het concept selectief en zorgvuldig aan het uitrollen in Nederland. Een duidelijk en herkenbaar concept neerzetten is essentieel, consumenten moet weten wat ze krijgen voorgeschoteld.’

Onderscheiden

Nog altijd openen burgerbars hun deuren en bestaande ketens breiden uit. Het laat zien hoe populair de hamburger is. ‘Een ‘homestyle look’ en (deels) zelfgemaakte producten zijn echt belangrijk’, zegt Remco Kerssens, operations director & head of market The Netherlands van Salomon FoodWorld.
‘The Better Burger-concepten zijn nog steeds een groot thema. Individualisering is een grote trend; mensen willen kunnen kiezen voor een hamburger die bij hen past. We zien een groeiend aantal burgerbars en restaurants die zich wil onderscheiden en het anders aan wil aanpakken dan de concurrent. Dat doen ze bijvoorbeeld met behulp van verschillende, nieuwe soorten broodjes, zoals onze Brioche of Foccacia Bun.’

Kerssens ziet dat er vaker wordt gekozen voor een aparte vleessoort van hoge kwaliteit, zoals Angus- of Styria-rundvlees. ‘Wij voeren een Homestyle Angus Burger en een Gourmet Burger gemaakt van Styria-beef. We zien meer en meer concepten waar klanten hun eigen hamburgers kunnen samenstellen, het zogenoemde Build your own Burger-concept. Gezonde voeding wordt steeds belangrijker. Er is een toenemende vraag naar kipburgers en naar vegetarische en veganistisch recepten. Daar spelen we op in met producten als onze Crunchy Chik’n Burger en Sunny Veggie Burger.’

Variatie is de kracht van vele hamburgerconcepten, ziet ook Maurice de Kroon, marketing manager bij Vanreusel/Beltaste Hamont. ‘Met verschillende proposities kun je verschillende doelgroepen aanspreken. Creativiteit wordt door de consument als vernieuwend gezien. Hierin kunnen hamburgers perfect een rol spelen. We hebben onlangs de Krokante Kipburger geïntroduceerd. Met een unieke bite en smaak, waarmee de horeca zich kan onderscheiden. Creatief zijn is bij de verkoop van hamburgers enorm van belang. Dit wordt opgemerkt door de consument. Die moet de passie van de ondernemer terugzien in de hamburger. Dat vraagt iets meer inspanning, maar we leven in een tijd waarin de strijd om de aandacht van de consument volop gaande is. Onderscheiden is erg belangrijk.’

Florentine Rijkmans van marketing & salessupport bij Topking Fingerfood, ziet dat lamsvleesburgers momenteel erg in trek zijn. ‘Het vlees mag een meer uitgesproken smaak hebben’, vertelt ze. ‘De maling van het vlees en de kruiding van de burgers worden steeds belangrijker. Hiermee kun je je
onderscheiden. Toppings zorgen voor variatie en maken je burger spannend, ook hiermee kun je eindeloos variëren.’ De presentatie van de burgers loopt enorm uiteen volgens Rijkmans. Van culinaire burgers op een bord met mooie prikkers en rijke garnering tot een streetfood look. ‘Denk hierbij aan paper bags en natuurlijke biologisch afbreekbare materialen.’

Sliders 66

De miniburger doet het ook goed. Topking voert daarom het concept Sliders 66, dat begin dit jaar is gelanceerd. ‘Met het Sliders 66-concept spelen we in op de huidige populariteit van hamburgers. Maar dan vernieuwend, trendy én vooral heel erg lekker!’, stelt Rijkmans.

De Sliders 66 zijn verkrijgbaar in drie varianten: rund-, kalfs- en lamsvlees. De rauwe minihamburgers wegen 66 gram en zijn verpakt per 24 stuks. ‘Het vlees is mooi grof gemalen, voor een ambachtelijke uitstraling, gecombineerd met heerlijke kruiden.’ Door het formaat van de burgertjes zijn ze geschikt voor veel gebruiksmomenten; van een barbecue of buffet tot een late night snack of shared dining. ‘Om ondernemers optimaal te laten profiteren van de groeiende hamburgertrend helpen wij ze vast op weg met licht gekruide hamburgers en recepten waarmee ze verzekerd zijn van verrassende dmaakcombinaties’, besluit Rijkmans. ‘Daarnaast zijn er prikkers met het logo, op deze manier wordt het burgertje stabieler en is de stoere uitstraling zichtbaar voor de klant.’ De hamburger is geliefd op elk continent. Wereldburgers brengt de smaken van over de hele wereld dichterbij. De keten biedt een breed assortiment hamburgers: van Argentina Burger en African Spicy Chicken Burger tot Indian Burger en Alaska Fish Burger. ‘De hamburger werd vroeger weggeschoven als fastfood, maar tegenwoordig zetten de beste restaurants het ook op de kaart. Met Wereldburgers bieden we een kwalitatief hoogstaand totaalconcept met beefburgers, visburgers en kipburgers’, zegt Paul Joosten, conceptmanager bij Wereldburgers. ‘Met ons assortiment spelen we in op de groeiende vraag naar een alternatief voor de rundvleeshamburger. Die blijft nog steeds populair, maar mensen willen ook eens iets anders. Onze kipburger wordt gemaakt van kippenborstfilet. We bieden ook een spicy-variant; een burger van dezelfde filet, maar dan voorzien van een pittige batter. Die is erg gewild!’
Ook Joosten ziet een groeiende vraag naar meer verantwoorde burgers. ‘Bijvoorbeeld van scharrelvlees of een Angusburger, geserveerd op een donker broodje zoals een meergranenbol. Onze rundvleeshamburgers zijn gemaakt van 100 procent rundvlees, zonder kunstmatige smaak- en geurstoffen. Het enige wat we toevoegen, is een beetje peper en zout en bindmiddel.’
Wereldburgers biedt een totaalconcept; van het broodje tot de burger en de topping. Daarbij kan de ondernemer rekenen op promotionele ondersteuning. ‘Met ons concept kun je heel veel kanten op’, vertelt Joosten. ‘De ondernemer kan zijn fantasie er helemaal in kwijt. Naast de drie verschillende burgers (kip, rund en vis) bieden we verschillende broodjes, sauzen en toppings. De smaken zijn allemaal op elkaar afgestemd. Wie onze burger verkoopt, krijgt een workshop in de bereiding van de burger. Zo willen we de kwaliteit van onze Wereldburgers waarborgen.’

Unique selling point
De hamburger wint al jaren aan
populariteit en die trend zet nog wel even door, ook Oscar van Leeuwen van Interfastfood verwacht dat de populariteit van de hamburger nog wel even blijft.
‘Hamburgers zijn eigenlijk nooit uit geweest’, meent Van Leeuwen. ‘Nu de rest van de markt er ook op duikt – waaronder de retail en restaurants – is het voor de cafetariahouder nog belangrijker om zich te onderscheiden. Word geen ontdooifabriek waar je twaalf keer zo veel vraagt voor een hamburger als in de supermarkt, maar zorg dat je een unique selling point wordt. Jouw hamburger kan de nieuwe bal uit eigen keuken worden, waarvoor ze speciaal naar je zaak toekomen.’
Hoe pak je dat precies aan? ‘Zorg om te beginnen dat je de juiste
apparatuur in huis hebt’, zegt Van Leeuwen. ‘Een gefrituurde hamburger kan echt niet meer; dan lijkt het meer een platgeslagen frikandel. Kies voor een hamburgergrill-
machine. Wij verkopen bijvoorbeeld clamshell grills. We hebben ook een broiler in ons assortiment; hiermee kun je barbecueën en een unieke smaak creëren.’
Een 100 procent rundvleesburger mag volgens Van Leeuwen niet ontbreken in je assortiment. ‘Vergeet niet om zelf te proeven wat je verkoopt! Wees kritisch op de smaak. En een kipburger is net zo belangrijk als rundvlees. Wat dacht je van een Chicken Hawaï Burger of een Chicken Saté Burger? Je kan ook een surf & turf maken, waarbij je kip en beef combineert. Maak iets unieks. Etnisch fastfood vormt ook een grote markt. Denk daarom ook aan een halal hamburger. Misschien heb je dit al lang in je assortiment, maar communiceer het ook richting je klanten!’
Variatie in het hamburgerassor-
timent is belangrijk, vindt ook Van Leeuwen. ‘Met onze burgers, toppings en sauzen bieden we heel veel

mogelijkheden. Vernieuw je kaart regelmatig en bied keuze, maar probeer het aanbod wel overzichtelijk te houden. Drie soorten kaas en vijf soorten groentesla is leuk, maar je kunt het de consument ook té moeilijk maken. Interfastfood kan je helpen bij het samenstellen van je eigen hamburgerkaart. Je creativiteit de vrije loop geven, kan natuurlijk altijd. Kijk daarbij ook wat je al in je kast hebt. Maak bijvoorbeeld een Potato Burger of een Joppie Burger. Laat de klant zien wat een burger is en hoe je hem maakt! Burgers kun je ook heel goed
bezorgen, want ze koelen minder snel af dan friet. Maak bijvoorbeeld een combideal met huisgemaakte friet.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels