artikel

Boerenpatat topper in cafetaria/eethuis Het Busstation

Fastfood

Nico Piel en Linda Langenburg staan al 10 jaar aan het roer van cafetaria en eethuis Het Busstation in Zuidwolde. Door in te spelen op de wensen van de gast, met bijvoorbeeld glutenvrije snacks en een uitgebreide kaart met veel huisgemaakte gerechten, weten ze steeds meer mensen aan zich te binden. ‘Ons doel was een cafetaria neer te zetten met goed en betaalbaar eten, voor iedereen toegankelijk.’

Boerenpatat topper in cafetaria/eethuis Het Busstation

Jarenlang runnen Nico Piel en Linda Langenburg een horecagelegenheid bij een camping in Zuidwolde. Als bekend wordt dat die camping gaat sluiten, gaan ze op zoek naar een nieuwe locatie. Diverse mogelijkheden bieden zich aan; van Groningen tot Zwolle. Maar Nico, geboren en getogen in Zuidwolde, is erg gehecht aan zijn woonplaats. Als ze hun oog laten vallen op een voormalig bankkantoor aan de Hoofdstraat, komt alles in een stroomversnelling. ‘We wisten meteen dat dit dé plek was’, blikt Linda terug, ‘aan het drukste kruispunt van Zuidwolde.’ Er waren meer kapers op de kust. ‘Ondanks dat we de drank- en horecavergunning nog niet hadden, hebben we snel gehandeld. Het was nu of nooit.’
Nico stript de hele zaak, ook de oude bankkluizen. Er komt een afhaalgedeelte en een zitgedeelte met bediening aan tafel. Voordat de eerste gasten in januari 2006 worden ontvangen, wordt zo’n €4 ton geïnvesteerd. ‘Tijdens de verbouwing verbaasde ik me al over hoeveel mensen er langsrijden’, vertelt Nico. ‘Toen dacht ik al: als 10 procent van de voorbijgangers bij ons zou stoppen, krijgen we het heel druk.’ Vanaf dag één mogen de ondernemers niet klagen over klandizie, vinden ze. ‘We zijn een gezond horecabedrijf, met ups en downs waarmee elke ondernemer te maken krijgt’, zegt Linda. ‘Laatst gingen in één week de koelkast, frituur én vaatwasser stuk. De vriescel begon ook nog te piepen. Dat is balen, maar na 10,5 jaar weet je dat zoiets kan gebeuren.’

Nieuwe plannen

Nico en Linda bouwden een goedlopend bedrijf op. Ze hebben twee parttimers in dienst en vier scholieren. Zoals de naam al doet vermoeden, is er tegenover de cafetaria een busstation aanwezig. Van vrienden kregen Nico en Linda een echt verkeersbord van een bushalte, met daarop hun logo en openingstijden. Die staat al 10 jaar als blikvanger bij de ingang.

Afgelopen winter is een nieuwe zonwering geplaatst, waardoor de cafetaria en het eethuis meer een geheel vormen en voorbijgangers extra worden getriggerd om te stoppen. ‘Gasten vinden het mooi’, weet Linda. ‘De warme, gele kleur oogt gezellig en uitnodigend.’
Als het aan Nico ligt, wordt binnenkort het interieur aangepakt. ‘We zitten hier alweer 10,5 jaar. Ik vind het belangrijk om te blijven vernieuwen. Ik zou wel een open keuken willen en de cafetaria en het eethuis mogen van mij nog wel meer een geheel vormen qua uitstraling. Daarbij is een goede routing belangrijk. Mensen die voor afhaal komen, lopen nu nog te vaak het eethuis binnen.’

Linda is iets voorzichtiger met het maken van ingrijpende plannen. ‘Maar ik weet ook dat het belangrijk is om te vernieuwen. Over 10 jaar is het pand van ons. Als je nog wilt investeren, moet je daar niet nog 5 jaar mee wachten.’

Glutenvrij

Het Busstation verkoopt ook glutenvrije snacks, waaronder frikandel, Mexicano en hotwings. ‘Gasten stellen het erg op prijs’, weet Linda. ‘Ook onze (ras)patat en softijs zijn glutenvrij. De kipproducten worden al glutenvrij aangeleverd door onze poelier, KPH in Ommen. De producten bereiden we in onze eigen glutenvrije frituur.’

Mensen die ter plekke eten bij Het Busstation, bestellen vaak een schnitzel of een uitsmijter. In de
cafetaria zijn de patat, frikandel en kroket onverslaanbaar. Andere verkooptoppers zijn het softijs, de huisgemaakte gehaktballen en de boerenpatat met champignons, ui, spek en paprika. Ruim 60 procent van de omzet wordt behaald met de cafetaria en 40 procent met het eethuis. Het vult elkaar mooi aan, vertelt Linda. ‘In de winter is onze huisgemaakte snert populair. Gewoon, zoals ik het zelf thuis ook maak; eenvoudig en lekker. Wie hier een bord bestelt, neemt soms ook een halve liter mee voor thuis in de vriezer.’

Zuidwolde telt zo’n 6700 inwoners en drie cafetaria’s. De eigenaren zijn onderling goed bevriend. ‘Als iemand iets organiseert, maken we gerust reclame voor elkaar’, zegt Nico. Gasten komen ook van buiten het dorp, onder meer uit het nabijgelegen Koekange en Ruinen en uit een nieuwbouwwijk in Hoogeveen. ‘Gasten vinden het fijn dat wij flexibel zijn’, weet Linda. ‘Bij ons kun je ’s avonds nog gewoon een tosti of uitsmijter bestellen.’

Smikkel en Bikkel

Eens in de 3 jaar organiseert Het Busstation samen met andere horecaondernemers de Smikkel en Bikkel Tour; een 40 kilometer lange fietstocht waarbij de deelnemers onderweg genieten van hapjes uit de streek. Deelname kost €25. Vervolgens krijg je bij elf ondernemers op de route – van restaurant tot broodjeszaak en cafetaria – een hapje van zo’n 80 gram. ‘Wij proberen daar natuurlijk nog een consumptie bij te verkopen’, zegt Nico.

Als deze krant bij de drukker ligt, vindt de tour opnieuw plaats. ‘Dit jaar maak ik een kaassalade, van Flinkert Boerenkaas in Zuidwolde’, laat Linda weten. ‘Het is altijd weer even spannend hoeveel mensen meedoen en of er wel genoeg is, of juist niet te veel. De vorige keer waren er veel deelnemers. Het is voor ons ook een leuke manier om nieuwe gasten te werven.’