artikel

Cafetaria Top 100 2016-2017 nr.2: Verhage Zwijndrecht, Walburg

Fastfood

Je hoeft niet eens bij Verhage Walburg naar binnen te gaan om te concluderen dat dit een absolute topzaak is, gerund door topondernemers. De uitnodigende gevel, het fleurige terras, het krijtbord dat zomerse ijskoffie aanprijst; het zijn allemaal tekenen van passie en enthousiasme. En wie wel binnenstapt, wordt alleen maar gelukkiger. Richard en Mariëlle Groeneweg behoren al jaren tot de toppers in de branche.

Cafetaria Top 100 2016-2017 nr.2: Verhage Zwijndrecht, Walburg

Als Richard en Mariëlle Groeneweg met de overname en de verbouwing 3 jaar geleden in één ding zijn geslaagd zijn, dan is het wel het creëren van een echte beleving. Hier is het wachten tot een aangename bezigheid verheven. Voor kinderen, voor grote mensen en voor het kind in de grote mensen. Alleen al met het lezen van alle bordjes met gastvrije en geestige teksten ben je wel even zoet. En anders kijk je je ogen uit naar alle details in het warme en huiselijke interieur. Deze zaak zegt ‘hartelijk welkom’, nog voordat een medewerker je met die woorden begroet.

Gastvrij gevoel

De gastvrije uitstraling van Verhage Walburg is ook de vakjury niet ontgaan. ‘Een gastvrij gevoel komt als eerste in je op als je deze zaak betreedt’, zo is in het rapport te lezen. Het interieur ‘nodigt uit tot het bestellen van iets extra’s’, en ‘om langer te blijven zitten’. Dat is het effect van beleving. Daarnaast zorgt de ijscorner bij de voordeur – met maar liefst acht kleurrijke dips gepresenteerd in grote schalen – voor een waar wauw-gevoel bij jong en oud. Misschien mogen ook volwassenen zelf hun ijsje maken. Zou het? Deze plek geeft je het gevoel dat alles mogelijk is.

Ruimte voor creativiteit

Ondernemerskoppel Groeneweg laat zich in alles graag van hun vindingrijke kant zien en zijn daarmee een echte inspiratie voor de branche. Dat geldt niet alleen voor de aankleding van hun zaak, maar zeker ook voor het menu. Een mooi voorbeeld is de Fry Tea, een etagère met onder meer verse broodjes, friet, minifrituurhapjes, sausjes en zoete lekkernijen. Voor €12 per persoon, met een brutowinstmarge van 70 procent. Dat is dus de waarde van creativiteit.

Leefbaarheid plein

En het ondernemerschap van deze twee stopt niet bij de voordeur. Ook voor de leefbaarheid van het plein voor de zaak gaan ze met dezelfde vastberadenheid op hun doel af. ‘Nu eindelijk die lelijke papiercontainer wordt weggehaald, kunnen we er een mooi terras en een springkussen neerzetten’, vertelt Richard enthousiast.

Winnaars

Het is geen geheim dat Richard en Mariëlle Groeneweg al langere tijd aan de top staan van de cafetariabranche. Met hun andere Verhage-locatie in Zwijndrecht gingen ze er 10 jaar geleden met de winst vandoor in de Cafetaria Top 100 én ze zijn ook al een paar keer eerder als tweede geëindigd. Toch is het razend knap dat ze weer een zaak hebben neergezet die gewoon klopt, zeker als je weet dat de onderneming ‘op sterven na dood’ was toen ze deze locatie overnamen. De vakjury was vanzelfsprekend zeer onder de indruk. ‘Ga vooral door met jullie onderneming zoals jullie nu al doen.’ Prima advies, want de nummer één-positie ligt op dit moment binnen handbereik.