artikel

Foodtruck met frikandellen: Freakandel

Fastfood

Foodfestivals zijn razend populair en schietenen als paddestoelen uit de grond. Daardoor zit ook het aantal foodtrucks in de lift. Veelal gaat het om fraai omgebouwde klassieke busjes die zo een tweede leven krijgen. Martijn Lavoir en Ronald van den Ende bedachten eigenlijk per toeval een nieuw concept: Freakandel, de eerste foodtruck met frikandellen.

Foodtruck met frikandellen: Freakandel

Als eigenaren van De Promoters, een bedrijf in Tilburg dat zich richt op marketingactiviteiten, ligt het niet voor de hand om frikandellen te gaan verkopen. ‘Een klant van ons besloot op het laatste moment niet mee te doen aan Smaak Karavaan, een groot foodfestival in Tilburg. De staplaats was echter al gehuurd. Zonde, dachten we. We hebben een speciale truck die beschikbaar was voor het evenement. Toen ontstond eigenlijk als grap het idee om er zelf te gaan staan. Maar er moest in korte tijd wel iets worden bedacht.’

Het leidde uiteindelijk tot Freakandel, de eerste foodtruck waar frikandellen centraal staan. ‘Heel spontaan kwam de frikandel naar voren, de meest populaire snack in Nederland. Jaarlijks gaan er 600 miljoen van over de toonbank. We wilden natuurlijk wel met iets bijzonders voor de dag komen. Uiteindelijk werd in nog geen twee weken tijd een nieuw concept uit de grond gestampt en zag Freakandel het levenslicht.’

Een dergelijke foodtruck bestond nog niet. ‘We vonden dat een lekkere snack nogal eens ontbreekt op foodfestivals. Meestal gaat het om gecompliceerde gerechten die moeilijk hanteerbaar en ook nog eens best prijzig zijn. Wij kozen voor iets anders. Eten met een twist: haute frituur, zoals het met een knipoog wordt genoemd. Een mooie huisstijl en uitstraling doen de rest.’

Broodje pulled del

‘We bieden de freakandel in verschillende variaties. Het gaat om een 100 grams Beter Leven-frikandel van Van Lieshout Snacks, een merk dat valt onder producent Van Geloven. Er is bewust gekozen voor de betere frikandel, dan bied je toch meer dan standaard. We hebben onder andere de dubbeldeller, twee freakandellen speciaal op elkaar. De freakandella met een roze saus speciaal voor de dames. De bekende discodel, een broodje pulled del en een special sandwich met partjes frikandel. Met dit aanbod proberen we het product naar een ander level te tillen en sexy te maken.’

De vuurdoop was tijdens Smaak Karavaan. ‘We waren daar natuurlijk een vreemde eend in de bijt, maar het was lekker druk. De producten en het concept zijn goed ontvangen. Er zijn 1300 frikandellen verkocht. Boven alle verwachtingen. De investering is daarmee al terugverdiend. Dit smaakt naar meer. We gaan het volgend seizoen zeker een vervolg geven. Dan wel met meer frituurcapaciteit, want met één mandje werd de rij soms te lang en dan lopen bezoekers weg.’

Het succes is te verklaren. ‘Het is ongecompliceerd en een keer iets anders. Mensen vinden het lekker, het is makkelijk te eten, snel klaar te maken en niet duur. We vroegen tussen de €2,50 en €4,50 voor onze producten. Andere gerechten op festivals zitten vaak tussen de €6 en €8. Daarnaast zagen we opvallend veel kinderen aan de kar. Ze waren erg enthousiast, die zijn vaak niet zo gek op het doorsnee foodaanbod op evenementen.’

Iets voor de cafetaria?

Denken Lavoir en Van den Ende dat het een idee is voor cafetariahouders om met een soortgelijk concept te gaan werken? ‘Misschien. Die keuze moet iedereen zelf maken. Beter goed gejat dan zelf slecht verzonnen. Maar onderschat het niet. Evenementen is toch een andere tak van sport. Het is hard en lang werken en je moet er vooral de lol van inzien, anders moet je er niet aan beginnen. Voor zelfstandige ondernemers die één of twee zaken hebben, lijkt het me moeilijk te combineren.’
Lavoir en Van den Ende gaan er in ieder geval mee door. ‘Zeker, wie A zegt moet ook B zeggen. We vinden het stiekem echt leuk en zien er de charme van in. De komende tijd wordt benut om het concept te finetunen. Daarnaast gaan we investeren in een hogere productiecapaciteit. De challenge voor het nieuwe festivalseizoen is een volle agenda. Daar gaan we voor.’