artikel

IJs op een stokje bij ijssalon Pisa

Fastfood

In het Italiaanse dorpje Peschiera del Garda legt Migiel Boon de voedingsbodem voor Steccolicious, de vrucht van een opvallende carrièreswitch: van applicatiebeheerder bij ING Bank. Steccolicious is een samensmelting van stecco, stokje in het Italiaans, en delicious, heerlijk in het Engels. Het ambachtelijk ijs op een stokje is sinds kort verkrijgbaar bij ijssalon Pisa in Zevenaar.

IJs op een stokje bij ijssalon Pisa

‘Een nieuwe reorganisatie bij de bank bood mij een mooie gelegenheid om kritisch te kijken naar m’n toekomst. Wilde ik zo verder? Een verhuizing naar een andere kant van het land heeft privé een behoorlijke impact. Ik heb er bewust voor gekozen om iets te gaan doen wat ik echt leuk vind.’

Natuurlijk beseft Migiel Boon (43) terdege dat het zelfstandig ondernemerschap risico’s met zich meebrengt. ‘Is Zevenaar klaar voor ambachtelijk ijs op een stokje?’, vraagt hij zich hardop af. Boon zoekt er voor de wintermaanden een andere invulling bij. ‘Noem het parttime zelfstandig ondernemerschap, wat ik nu met Steccolicious doe. Klein beginnen. Om van daaruit door te groeien.’ Toch springt de kersverse ondernemer niet zomaar in het diepe. Boon komt goed beslagen ten ijs.

Italiaanse stage
De 43-jarige Zevenaarder stak om te beginnen zijn voelhorens uit in zijn vakantieland Italië. Bakermat van het ambachtelijke ijs. Hij kijkt, ziet, proeft en vergelijkt. In de ijssalon waar hij het ijs het lekkerste vindt, trekt hij de stoute schoenen aan. In La Gelateria HomeMade van Juri Ceccon in het historische centrum van Peschiera del Garda. ‘Ik heb gevraagd waar zij hun opleiding deden. De mensen daar gaven aan dat je de opleiding overal kunt volgen, maar dat je het vak pas echt leert als je meehelpt in de praktijk. ‘Eigenlijk moet je hier stage komen lopen. Dan heb je de basis van het vak onder de knie’, zeiden de Italianen tegen mij.’

Dat is niet tegen dovemansoren gezegd. Migiel Boon volgt in 2014 een cursus ijsbereiden bij het IJscentrum in Wageningen, voordat hij in het voorjaar van 2015 naar Peschiera del Garda vertrekt. Daar betrekt hij op loopafstand van de ijssalon een huisje op een camping en draait hij in de ijssalon vijf weken volle bak mee. ‘Ik ben er echt geweldig opgevangen’, blikt de Zevenaarder terug. ‘Elke dag vroeg beginnen, al het schepijs vers bereiden, daarna de vitrines tiptop in orde maken, siësta, en vanaf een uur of drie weer ijs bereiden, ook ijs op een stokje, tot een uur of acht, negen.’ Het was goed dat het voorjaar was. ‘In het hoogseizoen is het altijd druk. Nu was het soms minder mooi weer. Daardoor was er meer tijd voor uitleg, advies en tips. Ik heb er een geweldige tijd gehad en heel veel geleerd.’

Samenwerking
Terug in Zevenaar legt Migiel Boon contact met Ando Gollenbeek, eigenaar van de lokale ijssalon Pisa. Gollenbeek is geïnteresseerd in het zelfgemaakte stokijs van Boon. Het ei voor een vruchtbare samenwerking wordt gelegd: het ambachtelijke schepijs van Pisa en het handgemaakte ijs van Steccolicious, samen onder één dak. Een win-win-
situatie.

Boon: ‘Het principe van het ijs maken, is hetzelfde. Allebei vers gedraaid. Alleen doe ik mijn ijs na het draaien in siliconen vormen. Daarna gaat het de shockvriezer in. En na het lossen en het coaten zijn ze klaar. Het proces is iets bewerkelijker. Je kunt er niet even zomaar een paar bijmaken. Dat gaat altijd in grotere batches van ongeveer vijftig stuks. Ik gebruik een deel van de vitrine van Gollenbeek. En ik maak gebruik van, en betaal voor, de faciliteiten van de ijskeuken van Pisa. Ik heb mijn eigen materiaal, grondstoffen en shockvriezer. Maar op deze manier hoef ik niet te investeren in een ijsmachine en pasteuriseerketel. Dat scheelt.’

IJsjes in clubkleuren
Boon start met de basissmaken vanille, aardbei, hazelnoot, chocola en pistache, allen met verschillende coatings van chocola. De introductieprijs van een ijsje is €2,20. Een behapbare prijs volgens Boon. ‘Een kant-en-klare Magnum kost zo’n €2. Bij mij krijg je een uniek, handgemaakt ijsje.’

Naast de directe verkoop in de ijssalon wil Migiel Boon ook andere afzetkanalen aanboren. Hij denkt daarbij aan gepersonaliseerde ijsjes in verschillende verschijningsvormen. ‘Clubs die ijsjes bestellen in hun clubkleuren, bedrijven of particulieren die iets anders willen op feestjes of restaurants of andere horecazaken’, licht hij toe. ‘Neem pannenkoekenrestaurants, die willen als kindertoetje al gauw een ijsje van de kaart.’