artikel

Pieperz serveert eigen aardappelras

Fastfood

Wie Veghel zegt, zegt naast Jumbo, Sligro, Mars en Friesland Campina nu ook Pieperz. De friettent aan de Noordkade is pas een half jaar open, maar maakt in razend tempo naam. Met stip op twee in de AD-Friettest 2016 en dat voor een conceptstore. Mede-initiatiefnemer Maarten Kanters heeft gezonde ambities. ‘Kalverstraat, de Dam. Wij dromen van high traffic-locaties.’

Pieperz serveert eigen aardappelras
De voormalige stoomketel in de oude CHV voederfabriek doet nu dienst als zitplek voor gasten.

‘Je mag dat misschien niet uitspreken, toch doen we het. Het zit in onze genen om continu bezig te zijn met verbetering en vernieuwing. Ja, de lat ligt hoog.’ Geen grootspraak, maar realiteit.

Onder de vlag van Fransen + Kanters slaat Maarten Kanters samen met Ron Fransen al sinds 2006 een brug tussen volumecatering op publieksevenementen en kleinschalige cateraars die zich kenmerken door een hoogwaardig aanbod en een hoog service- en kwaliteitsniveau. Met het fastfoodconcept Pieperz, een samenwerking tussen Fransen + Kanters en frisdrankproducent Exota, slaat het duo een nieuwe weg in. ‘We maken een verdiepingsslag op het gebied van productontwikkeling’, motiveert Kanters deze keuze. ‘Daarnaast wilden we voor de continuiteit ons projectmatige werk aanvullen met daghoreca in een fysieke vestiging.’

Vrolijke uitstraling
Vers gebakken friet, hoogwaardige snacks voor een mooie prijs en een ambiance waar je voor omrijdt. Eerlijk, ambachtelijk en lol zijn de kernwoorden waar Pieperz voor gaat en staat. ‘Wij houden er niet van om praatjes te verkopen dat friet een supergezond product is’, legt Kanters uit. ’Friet is niet ongezond, maar een salade is altijd gezonder. Je moet met een eerlijk verhaal komen. Vandaar ook de naam ‘friettent’, een helder, nuchter woord. Mensen willen weten wat ze eten en hoe het gemaakt wordt. Wij snijden, poffen en bakken de aardappelen in schil voor het oog van de bezoekers. Friet met veel vitamine C, uitstraling en smaak. Het klinkt misschien afgezaagd om te zeggen dat friet eten een feestje moet zijn, maar daar komt het wel op neer. Hier eten moet lollig en leuk zijn, dat zie je aan de grappen op de placemats. We willen de vrolijkheid in mensen naar boven halen.’

Oude stoomketel
Het eigen aardappelras en de bijzondere omgeving zijn de unique selling points van friettent Pieperz. In de oude CHV voederfabriek aan de Noordkade hebben de machines van weleer stilzwijgend een nieuwe functie gekregen in Pieperz. De oude stoomketel is het mooiste voorbeeld. De machine staat nog steeds op dezelfde stek, nu als zitplek voor gasten.

Kanters: ‘De inrichting van het pand is een eyecatcher. Toch hebben we daaraan niet veel geld aan besteed, behalve natuurlijk aan de machines en apparaten waarmee je je eindproduct bereidt. We hebben veel natuurlijke materialen gebruikt. Kijk naar de lampen boven de tafels, dat zijn de aardappelmanden van vroeger.’

Held van de tent
Met het eigen aardappelras Piepers-HZPC heeft het duo de beoogde verdiepingsslag gemaakt. In de authentieke zaak met 120 zitplaatsen is de aardappel de held van de tent. ‘Dat was een lang proces. Samen met HZCP hebben we het beste ras geselecteerd. De kruimige eigenschappen en stabiele kwaliteit van ons eigen aardappelras zorgen voor perfect verse friet: krokant van buiten en bijna romig van binnen met een heerlijke smaak. Onze aardappels zijn bovendien veel minder kwetsbaar voor ziektes en plagen en kunnen dus milieuvriendelijker geteeld worden.’

Nog een voordeel: Pieperz werkt het hele jaar door met nieuwe aardappels. ‘Dat kan als je niet alleen in Nederland teelt. Natuurlijk is de Nederlandse voedings-
bodem het beste, maar je hebt nu eenmaal van pakweg april tot eind juni een kritische periode. Daarom telen we niet alleen in Flevoland en Zeeland, maar ook in Spanje, Egypte en Israël.’

Wegzetten in retail
Pieperz deelt de passie voor de aardappel met haar bezoekers. Kanters: ‘Onze aardappels zijn in consumentenporties los verkrijgbaar voor thuisgebruik. Net als de olie en de mayonaise die we samen met andere bedrijven hebben ontwikkeld. We zien dat als een versterking van ons verhaal en een stuk service. Wellicht kunnen we straks dit concept landelijk uitrollen op high traffic-locaties en ons eigen merk Pieperz wegzetten in de retail. De lijnen met Jumbo en de Sligro zijn kort.’

Routing finetunen
Achterover leunen is er niet bij, weet Kanters. Zelfs niet met een 10- in de AD-friettest van 2016 in de broekzak.‘Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden. In het begin was het ook aftasten met Pieperz. Wat kan wel en wat niet? De consument is. Dat juichen we ook toe. Verbeterpunten zijn er zeker. Zo willen we via narrowcasting het eindproduct beter visueel maken om de klant meer te verlekkeren. Je krijgt geen zin in een biefstuk als je een koe in de wei ziet lopen.’ Ook wil hij de routing fine-tunen. ‘We hebben snelle doorlooptijden, maar met twee verschillende ingangen kan het nog beter, (lach-end) zeker nu friettoeristen uit het hele land hier naartoe komen.’

Proeffabriek op de Noordkade
De Noordkade in Veghel is de thuishaven van verschillende organisaties en ondernemingen die zich richten op kunst, food, cultuur en vrijetijdsbesteding. Zij brengen de voormalige CHV-fabriek, die jaren geleden werd ontmateld, opnieuw tot leven. Éen van de eyecatchers in het industriële erfgoedcomplex aan de Veghelse binnenhaven is de Proeffabriek. Met friettent Pieperz en winkels waar je kunt kopen, proeven en eten van streeprodcuten en delicatesses. IJs en chocolade maken, paling roken, noten branden, bier, kaas, brood en olijfolie proeven. Het kan en mag allemaal. De Proeffabriek staat in directe verbinding met de Jumbo Foodmarkt. Een supermarkt en versmarkt ineen, waarin eten wordt bereid, waarin gegeten kan worden, waar eten wordt bereid, waarin gegeten kan worden, waar gerechten naar smaak worden samengesteld om thuis op te eten en waar kinderen feestjes houden en kookworkshops plaatsvinden.

HZCP
HZPC is met meer dan 300 medewerkers, 800 telers en 55 kwekers in meer dan 10 landen wereldleider in aardappelverdeling, pootaardappelhandel en de ontwikkeling van productconcepten. HZPC ontwikkelt aardappelrassen die optimaal aansluiten bij de plaatselijke teeltomstandigheden.