artikel

Toekomstbestendige tips om het verschil te maken

Fastfood

De cafetariabranche bestaat uit hardwerkende, gastvrije en innoverende ondernemers. Als cafetariaondernemer is het belangrijk je te onderscheiden van andere fastfoodzaken, restaurants en in toenemende mate supermarkten. Maar hoe maak je het verschil? Enkele tips om de toekomst mee in te gaan.

Toekomstbestendige tips om het verschil te maken

Eigen identiteit
Standaard is niet goed genoeg. De betere cafetaria wil zich onderscheiden van de concurrentie met een eigen identiteit en uitstraling. Dat kan door te werken met een open keuken of met een shop-in-shopconcept. Of door zelf producten te ontwikkelen. Consumenten zijn gevoelig voor streekeigenheid. Deze ontwikkeling kan opgepakt worden met leveranciers, zoals aardappelboeren, slagers of bakkers. Door in ketenverband te opereren, vaak regionaal, wordt een ambachtelijk, voedselveilig en duurzaam karakter benadrukt.

Laagdrempelig
Het is als cafetaria van belang om laagdrempelig te blijven. Dat heeft te maken met sfeer en beleving. Een goede prijs-kwaliteit verhouding is daarbij cruciaal. Fastfoodzaken hebben vaak een buurtfunctie. Door hun efficiënte en gastvriendelijke aanpak zijn ze heel persoonlijk en klantgericht. Door in gesprek te gaan met de gast en door nieuwe producten te laten proeven, kom je erachter waar behoefte aan is.

Versbeleving
Cafetaria’s die werk maken van versbeleving scoren over het algemeen goed. Daarmee zetten zij de toon. Niet alleen worden er steeds meer producten zelfgemaakt. Ondernemers laten het ook zien, want een goede presentatie doet veel. Via stoepborden, monitoren of gewoon door middel van een vers mandje fruit op de toonbank. De saladebar voorziet duidelijk in een behoefte en zorgt voor een bepaalde uitstraling. Klanten kunnen bij een menu soms gratis of geringe meerprijs een greep doen uit de saladebar. Daarvan wordt gretig gebruikgemaakt.